7 gode grunde til at bruge kokosolie

I dag får du syv gode grunde til at invitere kokosolien ind i dit køkken og ind i dit liv, hvis du ikke allerede har gjort det. Måske kan du huske noget med, at kokosolie har haft et skidt ry i årevis, for den var jo spækfyldt med det onde, onde mættede fedt. Well, gæt igen. Du finder næsten ikke nogen sundere olie end kokosolien – ja, det skulle da lige være fiskeolien, men den kommer jeg såmænd også lige omkring.

7 grunde til at bruge kokosolie

7 gode grunde til at bruge kokosolie

1. Kokosolie giver god energi

Kroppen kan anvende kokosolien som energi langt hurtigere end andre fedttyper. Det skyldes kokosoliens store indhold af mellemkædede fedtsyrer, som hurtigt og nemt optages i kroppen. Det betyder også, at kokosolie bruges som energi frem for at blive lagret som fedt.

2. Kokosolie virker svampe- og bakteriedræbende

Kokosolie indeholder den meget eftertragtede laurinsyre,  som er kendt for sin unikke antivirale, svampe- og bakteriedræbende virkning. Virkningen forstærkes efter sigende, hvis du kombinerer med A-vitamin fra forskelevertran, fx Cod Liver Oil (reklamelink).

Det mener forfatterne til den meget spændende og kokoshyldende bog Eat Fat, Lose Fat (reklamelink)

3. Kokosolie styrker fordøjelsen

Lider du af træg mave, kan du have glæde af kokosolie. Kokosolien har nemlig en mild afførende virkning. Det er igen de mellemkædede fedtsyrer, vi kan takke for dette.

Pas på med at overdosere – og har du tendens til løs mave, skal du snarere holde igen med kokosolien.

4. Kokosolie er godt for huden

Mættet fedt i kosten er essentielt for at bevare en spændstig hud. For mange flerumættede fedtsyrer (planteolier) kan derimod gøre cellerne slappe og føre til rynker.

En personlig note her er, at jeg stadig har til gode at se dette i praksis. Forstå mig ret, jeg er fint tilfreds med min hud, men det er ikke ligefrem sådan, at folk uopfordret udbryder, om de synes, jeg ser ung ud. På den anden side kan man jo ikke vide, hvordan man ville have set ud, hvis man havde valgt anderledes.

5. Kokosolie øger stofskiftet

Bogen The Coconut Miracle (reklamelink) mener at kokosolie kan hjælpe til bedre stofskiftefunktion.  Kombinerer du derudover kokosolien med Cod Liver Oil (reklamelink), som er rigt på A-vitamin, giver du skjoldbruskkkirtlen de fedtsyrer, den skal bruge for at fungere optimalt.

6. Kokosolie er god for dig med galdeblæreproblemer

Kroppen skal ikke bruge galde for at optage kokosolien, ligesom den skal med fx mættet animalsk fedt.

Kokosolie er derfor ideel for dig, der allerede har galdeblæreproblemer, men som gerne vil prøve kræfter med LCHF, men som har svært ved at spise mættet fedt. Du kan have gavn af at starte med kokosolie og lave en lidt langsommere optrapning med det animalske fedt.

7. Kokosolie er ketosefremmende

I disse dage hvor ketose er så populært, er det da værd at have med, at kokosolie er ekstremt ketosefremmende. Det er igen de mellemkædede fedtsyrer, som hurtigt omdannes til ketonstoffer. Og det kan du faktisk måle selv derhjemme.

Det kan dog også snyde for det vil virke uanset om du har spist få kulhydrater eller ej. Og det er nu engang kulhydratrestriktionen, der giver de gode resultarer. Ikke ketonstofferne.

Hvilken kokosolie skal man bruge?

Så ind med kokosolien. Om du foretrækker den med eller uden smag er en smagssag. Personligt foretrækkker jeg den uden smag (reklamelink) som stegeolie og den med smag (reklamelink) i andre sammenhænge (i kaffen – uhm!).

Det vigtige er at du ikke griber den fæle Palmin i køledisken.

Vil du læse mere om kokosolie og dens mange helende egenskaber, anbefaler jeg varmt bøgerne Eat Fat, Lose Fat og The Coconut Oil Miracle (reklamelinks)

Bøger om kokosolie

Få 7 dage gratis af MadbandittenPLUS

Få energiberegninger på alle opskrifter og egen favoritside og slip samtidig for forstyrrende annoncer.

Start gratis prøveperiode nu

 

63 kommentarer til “7 gode grunde til at bruge kokosolie”

Skriv en kommentar

    • Ja raffineret betyder jo, at den er behandlet ift. det oprindelige produkt og det er den jo, idet de har fjernet duft og smag.

      Det, der er vigtigt synes jeg er hvordan denne proces er foregået. Jeg foretrækker, at duft og smag fjernes skånsomt med damp (modsat fx med kemiske rensemidler)

      Svar
  1. hej.. bruger kokosolie i hår, hud, til at stege i mm, men trænger til inspiration når det spises råt? det gir vel ikke det samme gode resultat når det er stegt.
    Kan det bruges i dressing. Hvor meget skal der spises før det gir en positiv virkning?
    Charlotte ;-)

    Svar
    • Jeg rører en skefuld kokosolie ud i min kaffe eller te. Det synes jeg er en dejlig måde at få det ind på.
      Jeg ved ikke om det er undersøgt i hvilken mængde, det kræves for at opnå god virkning, men en skefuld hver dag skader næppe.

      Svar
  2. Hej Jane. Jeg undskylder på forhånd den lette irritation det måske kunne fremkalde, at skulle svare på de samme spørgsmål igen og igen! Jeg er dog stadig lidt usikker omkring dette.

    Jeg har længe nu, købt kokosolie fra urtekram, både den med og uden smag. Jeg har været rigtig glad for det, og ikke tænkt nærmere over det, da det jo er koldpresset økologisk olie, i forhold til palmin, eller i hvert fald den MED smag! Jeg læser bagpå at den uden smag er raffineret, og mig bekendt er det jo så ensbetydende med at olien er renset kemisk. Betyder det at den indeholder transfedtsyrer, eller hvordan? Jeg kan godt blive lidt forvirret over det tekniske engang i mellem!

    Jeg er bange for at, i mit forsøg på at træffe sunde valg, faktisk får inviteret det der øv-transfedt ind i min families liv :-(

    Svar
    • Jeg forstår godt din forvirring. Urtekrams kokosolie med smag kan du roligt bruge. Den uden smag er jeg usikker på. Jeg har hørt, at nogen har spurgt Urtekram om den uden smag var behandlet skånsomt i processen og svaret var nej. Om det er sandt ved jeg ikke, men da jeg spiser meget kokosolie tager jeg ingen chancer. Jeg tror dog ikke, det handler om transfedtsyrer men snarere om kemirester. Men jeg ved det ikke med sikkerhed.
      Ud fra et forsigtighedsprincip bruger jeg kokosolie uden smag, hvor smagen er skånsomt fjernet. Mig bekendt gælder det kun Cocosas, Cosmovedas og Bionas.
      Alle kokosolier uden smag vil dog være raffinerede. Derfor må de heller ikke hedde Ekstra Jomfru og alt det der.
      Det er ikke helt nemt at hitte rede i… :-/

      Svar
  3. På hvilken måde er kokosolie sundere end oliven olie?
    Jeg er lidt nysgerrig på, hvad du baserer din viden på – hvilken forsker eller forskning?

    Faldt over det her link og det stemmer jo ikke helt over ens med det du siger? :-)
    http://foodoflife.ku.dk/vidensbanken/k/kokosolie/

    Det er på ingen måde ondt ment – jeg er bare nysgerrig! Du har måske fået dette spørgsmål før, så undskylder jeg på forhånd.

    Svar
    • Jeg tror ikke du skal se det som enten-eller i dette tilfælde men måske i stedet som et både-og. Både kokosolie og olivenolie er gode, sunde olier. Mange (også forskere) holder fortsat fast i 90’ernes angst for det mættede fedt og kokosolie er jo næsten intet andet. Vil du læse anderledes viden om kokosolie, kan jeg anbefale dig bogen Eat Fat Lose Fat af Sally Fallon og Dr. Mary Enig. Du kan læse om bogen her: EAT FAT LOSE FAT

      Svar
  4. Hej,
    jeg børster tænder i kokos olie, blandet med myntedråber og bikaebont.
    Den anden dag havde jeg tandkødsbetændelse, da havde jeg ikke brugt mit hjemmelavedet tandpasta i lang tid. Gik rundt med dårlig smag i munden og sikkert også dårlig ånde…findes der noget værre? Nåmen, jeg begyndte igen flittigt at gøre brug af pastaen, og smurte stedet ind i kokosolien, vupti 1 1/2 dag var alle symtomerne væk!! Fantastisk, på samme niveau som aloea planten :). Så det kan stærkt anbefales!

    Svar
  5. Hej Jane
    Tak for en dejlig inspirerende blog. Jeg laver rigtig mange af de gode opskrifter og er meget glad for dine bøger.
    Jeg vil bare gerne høre dig, om de kokosolier og mælk du anbefaler og sælger, kommer fra bæredygtige plantager? Orangutangers levesteder ligger mig også på sinde;-)
    Mvh Birgit

    Svar
  6. Ved du om kokosolien fra rema1000 er god nok?
    Det er så dejligt nemt at kunne købe den der hvor jeg i forvejen handler…

    Svar
    • Det ved jeg desværre ikke med sikkerhed. Jeg mener, at paleo-folkene har dissekeret den og fundet frem til at den ikke var helt stueren, men jeg har ikke selv undersøgt det. Vores Superbest har Cosmovedas kokosolie – den er i top!

      Svar
      • Hejsa;-)
        Må jeg hoppe ind her og spørge dig angående cosmovedas kokosolie.. Er den uden smag så okay? Eller er det bedst at tage den med smag?
        Pft ;-)

        Svar
    • Tak for din omsorg. At du viser til en artikel, der har været bragt i Ude&Hjemme med ord som “alle ved, at smør er ugunstigt” synes jeg dog er en smule useriøst. Meget videnskab, inkl. Arne Astrup, har jo trukket i land omkring det mættede fedt. I øvrigt er det jo ikke et spørgsmål om enten kokosolie eller raps/olivenolie. Både-og ville da være et bedre valg.

      Men videnskab er jo en ting, vores egne kroppe en anden. Jeg indtager jo virkelig meget smør og kokosolie og fik fornyligt målt mit kolesteroltal. Det kan du læse om her: Kolesteroltal efter 3-4 år på LCHF

      Svar
  7. Hejsa
    Jeg har undersøgt de forskellige kokosmælke som jeg kunne finde. Håber den kan hjælpe jer lidt, den hjalp mig ihvertfald mht. hvad der er i, og hvad prisen er :) Kokos mælk skal være under 5g kulhydrat pr 100g i LCHF.

    Santa Maria’s:

    Almindelige 1,0g. Består af: Frugtkød fra kokosnød (60%), vand, emulgeringsmiddel: (E471), stabiliseringsmiddel: (E466).

    Light 1,0g. Består af: Vand, kokosnødekstrakt (18%), stabiliseringsmiddel: (E466), emulgeringsmiddel: (E471), syre (citronsyre).

    Organic 3,0g. Består af: Kokosnød* (60 %), vand, stabilisator: (E412)*. *Certificeret økologisk.

    Creamy 3,0g. Består af: Kokosnøddeekstrakt (80 %), vand.

    Coop Anglemark (coop’s butikker) 3,0g. Består af: Økologisk kokosekstrakt (60%), vand, fortykningsmiddel (E412).

    Queen Lait de coco (fakta) 1,0g. Består af: Kokosmælk (60 %), vand (40%)

    Xing fu kokos (netto) 2,0. Kan ikke finde hvad den består af, og har den ikke lige i skabet. Anyone?

    Svar
  8. Jeg er ved at blive klogere på LCHF og har med stor interesse læst din blog.
    Dog undrer det med kokosolien mig. Jeg har haft spurgt en ernæringsekspert, som jeg har mødt på et arbejdsrelateret kursus, om den ernæringsmæssige forskel på Palmin og de øvrige kokosolieproduktet. Han oplyste, at han ikke havde fundet evidens for at der ernæringsmæssigt var nogen forskel – overhovedet! Så er der selvfølgelig holdninger om økologi etc, men det er jo en helt anden snak. Kan du henvise til evidensbaserede undersøgelser som siger det modsatte?
    Mange hilsner Dorthe

    Svar
    • Det ville komme bag på mig, hvis der fandtes evidensbaserede undersøgelser om forskellen på Palmin og ekstra jomfru kokosolie. Hvem skulle betale for (og have interesse i) at lave de undersøgelser? Forskellen ligger i forarbejdningen. Ekstra jomfru kokosolie er skånsomt behandlet og renset ved hjælp af damp mens palmin er behandlet med organiske opløsningsmidler, kaustisk soda, fosforsyre, og alt muligt andet. Om man vil indtage palmin, vil jeg lade være op til den enkelte, men den kommer aldrig ind i mit køkken.

      Det minder mig lidt om dengang man satte lighedstegn mellem transfedtsyren og den mættede fedtsyre, fordi de kemisk set havde samme struktur. Men det gør ikke transfedtsyren mindre usund (eller farlig at indtage).

      Svar
  9. Tak Jane :-)

    Dræberpalmin bruger vi kun til fuglemads-fedtelse og de stakkels små pippere ser ud til stadig at kunne flyve :D

    mvh
    Jyt

    Svar
  10. Jane? Den der rapport fra det svenske sundshedsnoget,der kom i starten af 2013, baseret på en ret stor empiri, hvilket link er det, du har den på?
    For nu har jeg lige hørt, at kokosolie skulle være noget så pokkers farligt og lægge sig fælt og fedt omkring hjerter og nyrer… Jeg tror ikke på det, men det afstedkom en diskussion om mættede og flerumættede fedtsyrer og min moddebattør mener at kokosolie er at sidestille med den ligeså farlige fløde.. suk… Mvh Jytte

    Svar
    • Suk…! Det var denne rapport: https://www.madbanditten.dk/2013/10/21/lchf-bedst-til-vaegttab-sbu-rapporten-nu-i-danske-medier/

      Kokosolie består jo næsten udelukkende at “det farlige mættede fedt”, så jeg forstår godt din moddebattørs frygt ;-)

      PS: Der er STOR forskel på det kokosolie, som vi køber i dyre domme fra helsekosten som er skånsomt behandlet etc. og så til det udpinte palmin-lignende produkt, som din moddebatør nok er stødt på undersøgelser om.

      Svar
      • Jeg undre mig over at du taler så negativt om palmin. Jeg bruger kokosolie fra urtekram, men har sammenlignet indholdet med palminen, der er meget lidt der skiller det ad. Hvordan kan du kalde palmin det udpinte produkt, det er da ikke noget som skrives på pakken – palmin smager jo ikke af kokos, men der jo også smags neutrale produkter – mener du at jo dyre et produkt er så er det helt naturligt også bedre!!

        Svar
        • Nej men kære Lene. Forarbejdningsprocessen står ikke på emballagen og derfor kan indholdet jo godt være det samme men din krops reaktion på de to produkter vil være vidt forskellig. Og ja, jeg mener i denne her forbindelse at du får, hvad du betaler for. Selvfølgelig gør du det. At tro andet er naivt.

          Svar
  11. Du nævner at det er godt at drikke en shot olie for længere mæthed. Hvilken olie er bedst og mest behagelig at drikke? :0)

    Svar