Chiagrød – overraskende lækkert!

Chiagrød er et spændende nyt bekendtskab for mig. Og jeg har ellers aldrig kunne lide grød. Faktisk synes jeg, grød er ret ulækkert, medmindre jeg kan få lov at overhælde den med sukker eller ahornsirup. Og hvis det ikke er en mulighed, så har det ingen interesse. Så det har ikke været mig, der har eksperimenteret med diverse kornfrie grød lavet på hytteost eller kokos.

Chiagrød – alternativ til havregrød

Flere af jer har skrevet og spurgt, om jeg ikke nok havde et alternativ til den populære havregrød, og mit svar har været æg. Jeg mener, hvorfor spise grød, når man kan spise æg? Og det er jo et slående eksempel på, hvor uindviet, jeg er omkring det der med grød.

Til gengæld har jeg ledt efter en måde, hvorpå jeg kunne få flettet flere chiafrø ind i min kost. Jeg har jo set Hungry for Change seks gange efterhånden, og de taler jo så varmt om de her afgiftende “gelatinous fibres” som så at sige suger giftsstoffer til sig og sikrer, at de passerer igennem systemet.

Da jeg var i Thailand i januar, læste jeg Alejandro Junger’s bog CLEAN (meget inspirerende bog i øvrigt!), som taler om detox i hverdagen.

Og han siger, at det her med juicefaste og lignende er jo fint nok, og det frigiver rigtigt nok en masse toksiner. Problemet er, at der ikke er noget til at hjælpe giftstofferne ud af kroppen, og så drøner de bare rundt inde i kroppen, og det er jo endnu mere usmart, end da de var lagret så trygt i fedtvævet. Og derfor skal vi sørge for at få probiotiske bakterier og de her “gelatinous fibres” som chiafrø, aloe vera, etc.

Jeg laver normalt chiagel, som jeg blender i min greenie. Men det er altså ikke hver dag, jeg får en greenie. De fleste dage får jeg bare en grøn juice, og det bliver lidt klamt at røre chiafrø ud i den. Og for at gøre en kort historie lang, prøvede jeg så i dag at starte med en kold chiagrød, og selvom det var en anelse mærkeligt, må jeg indrømme, at jeg blev meget positivt overrasket! Jeg toppede den med en smule hindbærsylt og hjemmelavet nøddemysli. Det gav den lidt struktur.

Nem og hurtig low carb morgenmad. Prøv den populære chiagrød. Opskrift her: Madbanditten.dk

Chiagrød – overraskende lækkert!

Udskriv Pin
1 portion
|
12 t

Ingredienser

Sådan gør du

  • Bland det hele i en skål og sæt grøden i køleskabet natten over. Chiafrøene suger mere end 12 gange deres egen vægt, så al væsken skal nok blive absorberet.
  • Næste morgen rører du den lige igennem, tilsæt evt. lidt ekstra kokosmælk hvis den er for tør,  pynter med lidt bær, sylt eller mysli eller spiser den, som den er.
  • Fire ingredienser. Det er da nemt, hvad?

Noter

Grøden ville også kunne spises som en kold, sukkerfri vaniljebudding til dessert. Her ville den også gøre sig godt.

Chiagrød – sukkefri, mælkefri og fyldt med fibre

Chiagrød indeholder hverken mælk, æg, sukker eller sukkererstatning, den er spækfyldt med fibre, essentielle fedtsyrer og endda også lidt protein.

Jeg er dog ikke parat til at lade den erstatte min morgenmad helt, men ser det mere som et supplement til mine æg. En slags morgenmadsdessert, om man vil.

Og så er det nemt! Grøden skal nemlig laves dagen før og kan spises direkte fra køleskabet. Så det er jo den ideelle morgenmad til dem, som har travlt om morgenen.

nem og lækker low carb morgenmad uden æg: Chiagrød. Opskrift her: Madbanditten.dk

Indlægget indeholder affiliatelinks. Læs mere her: Madbandittens reklamelinks

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få min gratis guide til at blive sukkerfri i fire nemme trin!

Ja tak, tilmeld mig nu! 

Få hjælp og inspiration til sund livsstil

“Smukke billeder – tænderne løber voldsomt i vand og man får lyst til at afprøve dem alle”

Perfekt til Keto, Low Carb, LCHF og til dig der gerne vil spise sundt og lækkert!

Køb nu til 240,- (vejl. udsalgspris: 300,-): De bedste fra Madbanditten

205 kommentarer til “Chiagrød – overraskende lækkert!”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




    • Det kommer jo an på hvor mange kulhydrater, man gerne vil spise?

      Er målet Keto og/eller vægttab, chiagrøden ikke bedste valg. Protein/kød, grønt og fedt giver langt bedre resultat.

      Svar
    • Hej Inge
      Nej, det skal du ikke. Hop ind på vores Kickstart-medlemsside og læs om chiagrød i FAQ’en og evt. også i Keto-retningslinjerne (fredag i intro-ugen).

      Svar
  1. Hej, må jeg spise chiagrød den periode jeg vil tabe mig, og evt hvor meget. Ville gerne spise det til morgenmad i min periode hvor jeg vil tabe mig. Mvh Christina

    Svar
    • Hej Christina
      Om du taber dig, handler jo udelukkende om energibalance, dvs. at du spiser mindre, end du forbrænder. Her hos mig arbejder jeg sådan med vægttab, at vi får appetitten under kontrol, hvilket gør det mindre svært og mindre ubehageligt at være i kalorieunderskud. Det mest effektive i den forbindelse er at spise få kulhydrater og godt med protein og lade fedtindtaget diktere af appetit og energi. Med de briller på er chiagrød ikke velegnet og jeg synes, du skal finde inspiration i mine Keto-bøger i stedet.

      Svar
      • Hej Jane, jeg kendte nok lidt dit svar, men det smager så godt. De gør dine muffins og fiberboller også, og ved godt at jeg skal holde mig mere til grønt, æg og kød, hvis det handler om vægttab. For mig handler det også om lavt stofskifte, pms osv. Jeg har udelukkende levet på alle dine keto opskrifter i et halvt år. Min familie kunne ik holde mig ud den første uge, da min krop nærmest blevet afgiftet. Æblejuice om morgen var det værste at undvære, som jeg erstatter med vand med citron, og det er en vanesag. Jeg er blevet fulgt hveranden måned med mit lave stofskiftet. Efter jeg lever af fede fisk, olivenolie , avocado, alt grønt der vokser over jorden og nødder er jeg nu nede på en 1/2 pille dagligt , og jeg kom fra 2 stk dagligt . Samtidig er mit humør meget mere i balance end før. Din side er guld værd, af hjertet tak.<3. Vi deler opskrifter ude i lufthavnen hvor jeg arbejder. Den anden dag kom en gut og spurgte: har du prøvet hendes høvdinge gryde? Og det har jeg nu MUMS. Jeg har taget et valg , jeg kommer aldrig tilbage til før. Jeg var konstant sukker trængende. Det er fortid nu. dejligt din side har så meget at byde på. Da jeg virkelig trængte til en oste mad, ja så fandt jeg opskriften på fiber boller. Lægerne ka ik forklarer hvorfor jeg pludselig skulle trappe så meget ned, men det kan jeg “keto”!!!<3. Tak til dig fordi dine lækre opskrifter . Kh Christina

        Svar
  2. Hej Jane og tak for stor inspiration og lethed ift. motivation og retter. Jeg er mand på 46 det til trods for løb og mange gåture har svært ved at holde en slank linje og jeg ER bevidst om alderdommens uptuning af faldgruber med alderen. Jeg er på Keto diæt i fem dage nu og for så vidt er jeg kun glad og begejstret for maden (kommer nemlig fra tre år som deltids vegetar – og det var hverken godt for humør, hud, hår eller energi. Jeg skulle skovle mad ind heeeeele tiden,.. ak) MEN noget jeg ikke for til at hænge sammen ift. til den klare linje du holder i de retter jeg har nydt indtil videre er dine chia-grød opskrifter. 2 spsk chia er godt og vel 20g og Chiafrø ligger på 46,9 per 100g. Ned topping af nødder, appelsin, bær eller banan, så vil den lille ret med kokosmælken ligger på omkring 18-19Kulhydrater i sig selv. Det er da voldsomt. Hvordan hænger den sammen med en LCHF/Keto diæt (altså med mindre det kun er den ene ret man skal spise den dag)? Jeg elsker den grød men bliver nødt til at spørge hvordan jeg kan forsvare at spise den ift. de mange andre retter du har (har begge dine bøger i øvrigt?) når jeg er på striks Keto og har fint kunne holde den de sidste fem dage uden problemer. Dine mange andre retter ligger smukt under et kulhydrattal der gør at man fint kan spise flere gange,.. men den grød der gør jo at man på striks Keto må indse diæt det bliver dagens eneste måltid,.. eller?
    Please hjælp,.. for jeg ænsker noget så grueligt at forstå den sammenhæng?

    Svar
    • Chiafrø 444Kcal/46,9Kulh. per 100g
      (2spsk = 20gram)
      = 88,8Kcal
      = 9,4Kulhydrater
      Kokosmælk 86Kcal/1Kulh. per 100g
      (165gram)
      = 142Kcal
      = 1,65Kulhydrater
      Appelsin 49Kcal/10,2Kulh. per 100g
      (en halv fileteret = 54gram)
      = 26Kcal
      = 5,5Kulhydrater
      Sammenlagt:
      9,4+1,65+5,5=16,55Kulhydrater.
      Det er da noget af en kulhydratbombe ift. alle de andre retter??

      Svar
    • Hej Rune

      Jeg ved ikke, hvor du har dine data fra, men jeg mistænker, at det er fra en amerikansk database, hvor de opgiver kulhydrater anderledes, end vi gør i Danmark. I Danmark deklarerer vi kulhydrater i tilgængeligt kulhydrat, hvilket betyder de kulhydrater, der optages i blodet. Vi deklarerer derfor fibre for sig. I USA deklarerer de optageligt kulhydrat + fibre sammen og derfor skal fiberindholdet trækkes fra. DTU Fødevareinstituttets database er (oftest) ret pålidelig. Her er chiafrø: https://frida.fooddata.dk/food/1728?

      Med det sagt mener jeg ikke, at chiagrød er spor optimalt og jeg har ikke selv spist det i årevis. Af samme grund finder du heller ikke den slags opskrifter i mine keto-bøger.

      Chiagrød er proteinfattigt og næringsfattigt sammenlignet med et måltid bestående kød, grøntsager og fedt, og de søde toppings (frugt, nødder osv.) vil bidrage til at retten vil ligge højere i kulhydrat og derfor være mindre optimal. Jeg ville opfatte det som en dessert og spise den sjældent i en portion mindre end denne.

      Så nej, jeg vil ikke anbefale dig denne eller andre lignende opskrifter. Jeg vil anbefale dig få kulhydrater (fra grøntsager), godt med protein (fra kød/animalske kilder) og sundt fedt, så du bliver mæt og har energi nok.

      Håber, det giver mening ;)

      Svar
  3. Sidder lige og nyder morgenmad og især min chiagrød. Samtidig får jeg lidt dårlig samvittighed. Men behøver jeg det ?

    Svar
    • Hvad får du dårlig samvittighed over?

      Jeg synes aldrig nogensinde, man bør have dårlig samvittighed over noget, man har truffet et bevidst valg om at spise…

      Svar
  4. Jeg er ikke så vild med kokos. Jeg har med stor held erstattet kokosmælk med æggemælk. Bare en ide til andre der savner grød og ikke er så vild med kokos. Æggemælk fungerer fint i både varm og kold grød.

    Svar
  5. Hej Jane,

    Vi ville lave denne grød, men helsebixen og viivaa skriver begge steder at Santa Marias kokosmælk er udsolgt (måske endda udgået). Er der et godt alternativ?

    Mvh,
    Sussi

    Svar
    • Ja det har jeg bemærket og det er jo drænærgerligt. Jeg kender ikke markedet så godt men jeg husker at Coop Änglamarks var ret lækker så måske den kan bruges. Og ellers er det nok noget med at købe forskellige mærker hjem og teste dem op mod hinanden :)

      Svar