Snickers-fudge (PS: Ikke for fedtforskrækkede!)

Snickers-fudge er jo uhyre lækkert og de er så fyldige at de hurtigt mætter og tilfredssstiller.

En af de allermest populære opskrifter her på bloggen er sukkerfrie Snickers i LCHF-udgave. Og så selvfølgelig Bounty, som også er en af mine egne topfavoritter. Begge smager sygt godt men kræver også lidt tid i køkkenet.

I går da jeg skulle lave fredagsguf til voksne og til chokoladeelskende børn, endte jeg med en hybrid mellem Snickers og peanutbutterfudge. Mand, en syndig oplevelse.

Så lad mig præsentere: Snickers-fudge! Jeg mener, what’s not to like??

Og det er både nemt og hurtigt at lave, og de fleste ingredienser har du sandsynligvis i dit køkken allerede.

Snickersfudge - to die for chokoladelækkeri med peanuts

Snickers-fudge (PS: Ikke for fedtforskrækkede!)

Udskriv Pin
14 stk
|
2 t

Ingredienser

Sådan gør du

  • Smelt først chokoladen over vandbad. Det gør du ved at fylde en en smule vand i bunden af en gryde, koge det op og sætte en stålskål ovenpå gryden. Skålen må ikke røre vandet med bunden, det er dampen fra det kogende vand, der får chokoladen til at smelte.
  • Når chokoladen er smeltet, tilsætter du peanutbutter og rører det ind i chokoladen, indtil det er blevet flydende.
  • Bagefter gør det du samme med smørret.
  • Til sidst tilsætter du vaniljen og smager til, om du synes, der skal ekstra sødning i. Jeg puttede 1 spsk Sukrin Gold i min.
  • Hæld den flydende chokolademasse i en brødform eller en stor madpakke beklædt med film og stil den i køleskab eller på frost.
  • Når massen har sat sig, kan du skære den ud i små mundrette bidder og smage på godterne.

Lækkerier uden sukker

Dette er ikke en særlig sød godte. Når man ikke spiser syntetisk slik, bliver man vænnet fra den meget søde smag og kan hurtigere få tilfredsstillet sin trang til sødt.

Nogle gange kan jeg spise en pære f.eks. og synes, at den er hvinende sød, og det er et godt tegn på, at smagsløgene har tilpasset sig. Men vi er jo ikke ens her, og derfor er det vigtigt, at man smager til hen ad vejen og finder det niveau af sødning, der gør, at dette er en lækker lille treat.

Fede og mættende

En anden god ting ved disse Snickers-fudge er, at man faktisk ikke kan spise særligt mange. Det kan man faktisk ikke. Og det kommer fra en, der aldrig har købt damebladsrådet om, at hvis man bare vælger mørk nok chokolade, så spiser man kun et tern eller to. As if! Jeg kan snildt spise en hel plade 85-90% chokolade. Ikke uden at få ondt i maven, men sagtens uden at føle mig mættet.

Men disse er så fede, at de giver en smule kvalme, hvis man spiser mere end et par stykker af gangen. På den måde er de super til lige at få tilfredsstillet behovet for lidt lækkert, som jo opstår ind imellem. Vil du have en mindre fed version, kan smørret udelades, men det, synes jeg, ville være synd ;-)

Årets julegave-idé❤️

120 lækre, sunde og mættende opskrifter til alle dagens måltider + lidt ekstra lækkert til de særlige lejligheder.

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

69 kommentarer til “Snickers-fudge (PS: Ikke for fedtforskrækkede!)”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. OMG ?
    Har lavet disse i dag og tilføjede en lille håndfuld saltede hakkede peanuts. Det gav lidt ekstra salt og det var lækkert.
    Mega nams oplevelse og familen synes også de er lækre.
    Tak for opskriften, Jane.
    Godt nytår 2021.
    KH Gitte

    Svar
  2. Hjemme hos os er vi lige begyndt at eksperimentere med LCHF, for mit vedkomne de mest for at prøve det af og ikke med henblik på vægttab. Jeg er pjattet med dit approach til “rigtig mad”, hvorfor vi tænkte at det kunne være sjovt at prøve at gå all in på Det, da det alligevel er noget lignende vi laver mad efter normalt – bare også med kulhydrater ?
    Jeg tænkte på om det er rigtigt forstået at kokossukker lidt er LCHF’s svar på “hvis det nu skal være”-sukker? :) jeg kan se at det har mindre kulhydrater end raffineret hvidt sukker, men synes dog stadig at det er et højt indhold.

    – Og så lige den obligatoriske “tak for en god blog” – dejligt at kunne klikke sig rundt og læse alt hvad man nu har brug for, når man er nybegynder! :)

    Svar
    • Hvor spændende :)

      Og nej, det er ikke helt rigtigt forstået. Kokossukker kan være et fint valg for dem med fokus på rigtig mad, der gerne vil undgå raffineret sukker. Ift LCHF og kulhydrater er sukrin og stevia dog bedre valg. Du kan læse om mine valg af sødemidler her: https://www.madbanditten.dk/soedemidler/

      Svar