En hyldest til morgenmad

Som I ved, er jeg totalt sucker for morgenmad. Morgenmaden er mit vigtigste måltid på hele dagen, og det måltid, som på mange måder slår takten an for hele min dag. Bliver morgenmaden for vag, bliver jeg sulten på de forkerte tidspunkter, træt om eftermiddagen og begynder at gå på jagt efter et skud hurtigt energi, så snart klokken nærmer sig 15. Og det kommer der sjældent noget godt ud af. Lad mig bare sige det.

Her i børnefamilien står aftensmaden som regel på bordet 17.30, og jeg spiser sjældent noget efter det. Hvis jeg har spist godt dagen igennem, er jeg ikke sulten om aftenen, og desuden sover jeg dårligt, hvis jeg spiser for sent. Så det kommer jo til at betyde, at jeg har “fastet” i over 12 timer, når jeg vågner om morgenen. Alligevel kan jeg i ro og mag gå ned i køkkkenet og lave morgenmad. Og det er måske en selvfølge, tænker du, men det er det bestemt ikke for mig. Dengang min kost var korn- og stivelsesbaseret, var jeg ved at omkomme af sult, når jeg vågnede om morgenen. Altså vitterligt omkomme. Jeg husker, at jeg jokede med, at jeg ikke var menneske, før jeg havde fået min skål havregryn (med rosiner og skummetmælk, selvfølgelig). Den helt store krise, da jeg fik tvillinger, bestod i, at de skulle have mad før mig, når de vågnede om morgenen. Forklar lige to sultne babyer, at de altså lige må vente, indtil mor har fået blodsukkeret op. Nej vel? Så jeg vænnede mig til at sætte vækkeuret en halv til en hel time, før ungerne vågnede, så jeg kunne nå op og få mine havregryn, inden de vågnede. Vanvid, tænker jeg, når jeg ser det på skrift i dag. Men jeg levede også af franskbrød med pålægschokolade og pasta i den periode, så det bærer nok en del af forklaringen.

Morgenmad med protein og fedt

Min morgenmad i dag er protein- og fedtbaseret. Suppleret med en grøntsagsjuice, hvis jeg har tid – og grøntsager – til det. Og sikke en forskel, det gør! Jeg spiser sjældent mellemmåltider, og det stiller jo selvfølgelig nogle krav til de tre måltider, jeg spiser. Men det fungerer godt, synes jeg, og det er en befrielse ikke at behøve spekulere på mad mere end tre gange dagligt, når man tidligere har levet med nærdødsoplevelser, hvis der gik mere end tre timer mellem måltiderne.

Mit bedste tip, hvis man har tendens til svingende blodsukker og sukkertrang, er at bytte havregrynene ud med protein og fedt om morgenen. Det var en kæmpe øjenåbner for mig, hvor stor forskel det gjorde. Ikke kun på mætheden mellem morgenmad og frokost men på appetitreguleringen hele dagen.

Få hjælp og inspiration til sund livsstil

“Smukke billeder – tænderne løber voldsomt i vand og man får lyst til at afprøve dem alle”

Perfekt til Keto, Low Carb, LCHF og til dig der gerne vil spise sundt og lækkert!

Køb nu til 240,- (vejl. udsalgspris: 300,-): De bedste fra Madbanditten

16 kommentarer til “En hyldest til morgenmad”

Skriv en kommentar

  1. Hørt.
    Her er det sjove at det faktisk var min datter der var årsagen til at mine havregryn med skummetmælk eller fedtfattige yoghurt blev skiftet ud:)

    Vi fik høns for en 10-11 år siden ( da min datter var startet i skolen)
    Vi vidste at hun var laktose intolerant og det indskrænkede hendes morgenmad så meget…. Jeg og hendes lærer begyndte at bide mærke i at der var en verden til forskel på det barn der havde spist æg til morgenmad frem for hende der havde spist havregryn med ris”juice” på- samt masser af frugt naturligvis.
    Som HSP er hun extrem følsom også overfor blodsukker svingninger.
    Efterhånden begyndte hun selv at sige fra og bad om æg 5 ud af 7 dage,
    Hun bemærkede selv at hun holdt sig mæt og i stabilt humør.
    Senere da hun balancerede på en spiseforstyrelse ( i hendes deprimerede periode) -var morgenmadet det eneste måltid som jeg var sikker på hun rent faktisk spiste :( Derfor blev det så vigtigt at det var balanceret og nærende.
    Så det blev efterhånden en vane at spise et mere solidt morgenmåltid-sammen.
    Jeg spiser ikke æg hver morgen- jeg har personligt brug for variation og jeg skal nogen gange lige vågne lidt før jeg står med gryderne ;)
    Bacon er ikke noget vi spiser dagligt selv om E gerne ville ;)
    Men god kvalitet uden nitrit har jeg slet ingen problemer med.
    Jeg synes bare at det er bedre at fokusere på æg, evt fisk/kød, ost eller fed yoghurt+ nødder som hovedbestand dele sammen med grønt.

    Svar
  2. Jeg er blevet bedre, til at få en god morgenmad, i stedet for en hurtig morgenmad eller en alt for sen morgenmad, og ja, det ændrer hele min dag fuldstændig, på den gode måde.
    Så en hyldest herfra også….”GOOOOOOOO Morgenmad”

    Svar
  3. Åh ja, morgenmad :-) Tænk at jeg før i tiden har levet UDEN morgenmad! Ikke mærkeligt at jeg resten af dagen ikke kunne tænke på andet end mit næste måltid… Jeg har det helt sikkert bedst med kød, grønt og fedt om morgenen.

    Noget helt andet Jane, er at jeg håber på din hjælp. Vores lokale Super Bedst er virkelig bedst :-) Tænk sig, jeg var jo på jagt efter palmesukker til den der drømmekage jeg skal have prøvet af. Og de har mange udenlandske specialiteter samt mange økologiske varer. Så jeg tænkte, at de da måske også havde palmesukker. Det har de ikke, MEN deres bestyrer er en fantastisk mand, som gerne vil efterleve kundernes ønsker og gerne vil have flere “rene” varer i butikken, da det er dén vej mange efterhånden går. Så i dag fik jeg en mail fra ham med linket til naturesource.dk som de samrbejder med, hvor jeg så skal udvælge nogle produkter, som de vil prøve at få i fast sortiment!! Vildt ikke :-)
    Men så er det at jeg tænker, at det måske er godt at få andres ideer til, hvad de helst ville kunne købe i deres lokale supermarked ud over de gængse urtekram produkter. Selv har jeg tænkt på, palmesukker, coconut creme, kokosolie uden smag, raw chokolader, raw kakaopulver, raw morbær, raw gojibær, raw hampefrø, raw kakosmør og lucumapulver. Derudover Natracare bind, trusseindlæg og tamponer.
    Øv at de ikke har sukrin… Nå men det må jeg få dem til at få andre steder fra ;-)

    Svar
    • What?? Hvor er det vildt, Jonna! Du må bo nord for København, tænker jeg. Hernede sydpå er sådan noget avanceret noget som økologi stadig lidt fremmed for Superbest ;-) Ej, okay, den ene, der ligger herude, har fået en lille hylde med Renée Voltaire produkter, og det er da såmænd lækkert nok.

      Jeg synes, du har fundet et meget dækkende sortiment at foreslå. De produkter, man kunne mangle, er jo, som du selv er inde på, dem fra Funktionel Mad, altså sukrin, mandelmelet, etc. Måske kan du supplere med nogle af de glutenfrie pasta- og nudeltyper. Dengang jeg spiste det, var jeg rigtig glad for de brune pastaskruer fra Doves Farm (lavet på brunt rismel). De smager fuldstændig som almindelige fuldkornspasta. Jeg har også brugt enkelte af nudlerne til ungerne med succes.

      Måske er der andre, der har lyst til at byde ind?

      Svar
      • Jeg bor i en lille by 25 km nord for Århus :-) Og den Super Best jeg handler i, ligger 5 km herfra, i en by der hedder Rønde. 5 km den anden vej ligger der også en Super Best, men den er på ingen måde med på disse noder.
        Jeg var også helt vild efter min samtale med bestyreren. Kunne slet ikke få armene ned af bare glæde :) De glutenfrie produkter vil jeg helt sikkert tage med også. Og så må jeg høre, om ikke de har eller kan få en samarbejdspartner, som har Funktionel Mad produkterne :)

        Svar
        • Hvor er det bare en god historie, Jonna. Tænk, at der findes sådanne folk. Det giver jo håb.. :)

          PS: Netspiren er efter min mening den helsekost på nettet med størst sortiment. Måske de ka bruges som supplement :)

          Svar
          • Der er også en virkelig god Superbedst i Præstø – den er dyr men den har et kæmpe udvalg -også naturmælks biodynamiske sødmælk som er fremragende ellers er superbedst en blandet fornøjelse :)

          • Nu vi så er ved Superbest, vil jeg lige slå et slag for Superbest i Rotunden på Strandvejen ude i Hellerup. De har hele gange med specialvarer og virkelig indbydende grøntafdelinger à la de store supermarkeder sydpå :-) Jeg bor tydeligvis det forkerte sted ;-)

  4. Jeg elsker min morgenmad. Selv spiser jeg havregryn med en masse nødder og blåbær på, og det er det, min krop har det bedst med. Jeg HAR prøvet en fedtet og proteinrig kost, men det var min krop godt nok ikke glad for. Min mave knurrede konstant, og maden var generelt bare alt for tung til min krop.
    Jeg vil bare lige fortælle dig, at røræg, bacon og pølser er ikke det eneste i verden. Desuden må du hellere forklare mig, hvad der er så forfærdeligt sundt i bacon og pølser. Jeg har endnu ikke helt forstået, hvad LCHF går ud på. Får i ikke lige lovlig mange mættede fedtsyrer? og bacon og pølser må da også indeholde en form for konservering, farvestof osv… Jeg er lost. :-)

    Svar
    • Hej 123
      Tak for dit input. Jeg anerkender, at vi ikke alle er ens og trives på samme kost. Det er dejligt, at du har fundet frem til at havregryn med nødder og bær er det, der passer dig bedst. Min krop reagerer anderledes. Jeg er da også glad for, at du vil fortælle mig, at der findes alternativer til røræg med bacon og pølser, men jeg synes da egentlig ikke, at mit indlæg signalerer, at det skulle komme bag på mig.

      LCHF handler om at spise færre kulhydrater og mere fedt. Også det mættede fedt fra smør, fløde, ost og kokosolie. Meget tyder nemlig på, at mættet fedt ikke er den store synder, som det ellers har været udråbt til, men jeg er klar over, at det budskab kan være svært at få solgt ind. LCHF handler også om at spise mad, der er så naturlig og så minimalt forarbejdet som muligt, og derfor er jeg helt enig med dig i, at bacon og pølser ikke skal udråbes som en ny sundhedstrend. Hvis man vælger bacon og pølser af god kvalitet og uden nitrit, ser jeg dog ingen problemer i, at de ryger på tallerkenen ind imellem.

      Hvis du er nysgerrig på mere om LCHF, findes der en glimrende brochure her: http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2011/03/LCHF-folder110326d.pdf Den er godt nok på svensk. Ellers har jeg skrevet om, hvordan jeg kom i gang, og det kan du læse lige her: https://www.madbanditten.dk/2012/01/10/i-gang-med-lchf-hvordan/

      Svar
  5. Jeg har det på nøjagtig samme måde. Morgenmaden er også mit yndlingsmåltid.
    Jeg har også før i tiden spist havgryn, toastbrød osv til morgenmad og i den tid var jeg bare altid sulten og gik alt for tit sukkerkold. Idag spiser jeg også en stor portion protein/fedt baseret morgemad som består af en blanding af yoghurt, skyr, græskyoghurt og hørfrøolie og med bræ og mandler på toppen. Omstændigt vil nogen måske sige, jeg syntes det ikke, den kombination smager bare vidunderligt og kan snildt holde mig mæt til frokost :-)

    Svar
    • Maria, den morgenmad lyder lækker! Sådan en ville også være på menuen hjemme hos mig, hvis ikke den gav mig mavepine. Det ligner jo simpelthen wellness i en skål! :-)

      Svar
  6. Hej Jane,
    Jeg vil rigtig gerne være med til at hylde morgenmaden – jeg elsker morgenmad! Den er mit vigtigste måltid og en god start på dagen.
    Jeg har dog ikke ‘lært’ at ‘nøjes’ med de tre hovedmåltider – men der er vist også ret delte meninger om fordele/ ulemper ved dette.
    Kunne jeg blot finde frem til at holde snack’en efter aftensmad væk, vil jeg være tilfreds. Den er nok bare ligeså meget psykisk betinget som det skyldes ustabilt blodsukker. Det skal heldigvis bemærkes, at det ikke er en daglig ‘begivenhed’. ;-)
    KH
    – frk. sveske

    Svar
    • Hej sveske. Jeg tror også, det afhænger af flere ting, om man kan trives med tre måltider om dagen. Når man f.eks. træner meget, som jeg ved, du gør, er det sværere. Det er i hvert fald min erfaring.

      Aftensnacken, tror jeg mange har svært ved at undvære. Der er jo både noget vane, hygge og afslapning i den. Måske også noget sult? eller hvad tror du? Selv har jeg kun lyst til den, hvis jeg af en eller anden grund ikke har fået spist nok i løbet af dagen…

      Svar