Tips til sundere disneyslik

Hvis man ikke giver sine børn disneyslik, tangerer man til at være en dårlig forælder. Det har jeg hørt flere steder fra, når jeg har vovet mig ud i at sige, at jeg ikke giver mine børn slik. Når jeg har spurgt, hvorfor det er, man skal give sine børn slik hver fredag, er jeg blevet mødt med slagkraftige argumenter som at “børn skal have slik en gang om ugen, ellers ender de med ikke at kunne styre deres slikforbrug, når de pludselig står overfor en slikskål til børnefødselsdagen” eller at “disneyslik er noget socialt børnene imellem. De skal kunne tale sammen om, hvad de fik som disneyslik, og hvis de ikke fik noget, vil de føle sig udenfor.” Godt så. Vi ligger altså under for et socialt gruppepres her. What a load of crap!

Blev jeg lige grov der? Jamen, jeg synes simpelthen, det er det mest idiotiske, jeg har hørt. Og det er ikke det samme, som at jeg synes, at disneyslik er det dummeste, jeg har hørt om, selvom jeg godt kan afsløre, at jeg ikke er ubetinget fan af, at et TV-program skal diktere, hvad vi spiser. Men det er altså primært måden, det retfærdiggøres på, jeg anfægter.

Og nu fik jeg startet det her indlæg helt forkert, for min hensigt var egentlig at skrive om, at disneyslik kan være mange ting, og at man sagtens kan gøre sine børn glade og spændte og give dem denne her følelse af, at de får noget helt specielt ved ugens udgang uden at vælte sig rundt i sukker og e-numre.

Så jeg starter lige forfra og kommer her med nogle tips til bedre disneyslik. Eller disneyguf, som vi kalder det herhjemme. Den betegnelse passer lidt bedre, da vi ofte er ovre i guf/dessertgenren. But here goes:

Bananbidder med chokolade og kokos
Du går aldrig galt i byen ved at servere denne. En eller to godt modne bananer skåret i mundrette stykker og dyppet i smeltet chokolade. Kokos på, hvis du synes. I fryseren med hele herligheden og spis, inden de fryser sig helt hårde.

Uhm, uhm, uhm… Vis mig lige ét barn (eller voksen), der ikke vil synes, at det er toppen at få serveret sådan et par stykker! Eget chokoladehadende barn undtaget, naturligvis!

Popcorn med chokolade
Pop en omgang popcorn i kokosolie, du ved sådan på gammeldaws manér ved at købe majskornene og poppe dem i gryden. Ligesom du gjorde, da du var barn, og I ikke havde nogen mikroovn. Hæld popcornene ud på et stykke bagepapir, en smule salt på og lad dem køle af. Smelt lidt chokolade i vandbad og hæld det over de afkølede popcorn. Rod rundt i dem nogle gange, så chokoladen fordeler sig og lad herefter chokoladen stivne. Det tager temmelig lang tid, altså, så start ikke i sidste øjeblik. Mine ender ofte en tur i køleskabet, fordi jeg løber tør for tålmodighed. Popcornene bliver lidt seje af det, men det gør ikke så meget.

Raw chokolade. Købt eller hjemmelavet.
Denne nedenfor er en lys mælkechokolade fra the Raw Chocolate Company. Hvis mine børn deler sådan en, får de 7 små tern hver, svarende til ca. 20 g. chokolade. Og de synes, det er en total luksusoplevelse at få lov at fråse i chokolade på den måde. Jeg synes sgu, det er billigt sluppet! Og der er et mikrotern til overs til moren!

Æblemos med vaniljecreme à la trifli
Urtekram har en anstændig æblemos på glas, hvis du ikke orker at stå og koge æblerne selv. Jeg koger som regel tern af 1 æble med 1 tsk kanel og evt. 1 tsk smør og serverer den med lidt flødeskum med en mikrosmule sukrin i og lidt vaniljepulver. Dette er en klar favorit herhjemme!

Æbletrifli uden sukker

Bananmilkshake med valgfri chokolade
Frossen banan blendet med lidt fløde eller mælk og vaniljepulver giver en herlig milkshake eller bananmælk (alt efter tykkelsen), som selv drengebarnet kan lide! Pigen foretrækker at få lidt kakaopulver blendet med i sin, så det bliver en chokoladedrik.

Æbler med peanutbutter og kaneldrys
Og hvis du tænker, at det kraftsstejleme er for synd at give ungerne æbler til disneyslik, så tager du fejl. Eller også har du aldrig prøvet det helt simple trick med at smør lidt peanutbutter og drysse lidt kanel på æblebådene. Slikæbler, siger mine børn, og jubler. Okay, jubler er måske at gå lidt for langt, men de elsker dem og er glade. Phew…!

Børneguf

Chokomousse med banan og avokado
En stor eller to små bananer blendes med en moden avokado, lidt vaniljepulver, kakaopulver og en smule fløde/mælk. Stil den på køl, så den er gennemkold ved servering.

Brændte mandler – eller “sukkernødder” som de hedder herhjemme
Brændte mandler med kokossukker er også et glimrende alternativ til fredagsguf. De skal dog også laves i forvejen, da de tager pænt lang tid om at stivne helt.

brændte mandler

Hjemmelavet is
Og ellers er der selvfølgelig hjemmelavet is. De kan jo laves i flere varianter. F.eks. helt almindelige vaniljeis eller de mere avancerede mælkefrie is lavet på cashewnødder.

Vi er først for ganske nyligt begyndt at se Disney Sjov. Først efter mine børn fyldte 6, er de begyndt at kunne holde sig vågne til efter kl. 19.00. Så traditionen er derfor ikke så indgroet hos os og derfor er det heller ikke altid, at der serveres noget guf til overhovedet. Men når der gør, har I her et kig på repertoiret hjemme hos os.

Har I andre idéer til lidt sundere Disneyguf? Det vil jeg gerne høre om.

PS: Bare sådan for god ordens skyld, og inden jeg meldes til Børneværnet for mishandling. Mine børn får af og til slik. De får også is, helt almindelig is med sukker i og kage med mel og sukker. Det er bare ganske sjældent, at det er mig, der serverer det for dem. Hvis vi har slik i huset, bliver det spist. Af mig! Og derfor har vi det ikke i huset. Man må jo kende sine svagheder, ikke?

Få hjælp og inspiration til sund livsstil

“Smukke billeder – tænderne løber voldsomt i vand og man får lyst til at afprøve dem alle”

Perfekt til Keto, Low Carb, LCHF og til dig der gerne vil spise sundt og lækkert!

Køb nu til 240,- (vejl. udsalgspris: 300,-): De bedste fra Madbanditten

59 kommentarer til “Tips til sundere disneyslik”

Skriv en kommentar

  1. Er det okayat spise popcorn engang imellem på lchf? – selvfølgelig dem man selv laver og så i kokosolie. Det sker at jeg nogen gange (desværre), at jeg ender med hovedet i slikskålene, simpelthen fordi jeg har rygrad som en regnorm når det gælder slik (vingummi lakrids ect.) -MEN hvis man engang imellem kan spise popcorn, så vil det jo ændre alt!

    Ps. Hvorfor er det så svært at vedligeholde lchf livsstilen, når man ved hvor fantastisk bedre man har det!? :-(

    Svar
  2. Inspirerende indlæg for en nybegynder, der måske selv savner lidt guf en gang i mellem :) Kan man købe raw chokoladen i en fysisk butik? og er det også den du bruger til at overtrække med?

    Svar
  3. Nu ved jeg ikke hvor gamle du eller dine læsere er, men det er stensikkert at de fleste af jer er vokset op med slik og sodavand, som var fyldt med sukker, farvestoffer og e-numre. Og hvor mange af jer har taget skade af det? Lad mig give dig svaret med det samme: Ingen! Eller i hvert fald meget få!
    I er alle sammen en flok hellige og sukkerforskrækkede klidmostre. I frygter sikkert også gluten. Jamen det er jo også frygtelig farligt, for der er jo sååå mange der har glutenallergi. Vistnok hele 2% af befolkningen.
    Er I også typerne som foretrækker et skud heroin, fremfor at spise et par skiver hvidt brød?
    Ja, jeg spørger bare….

    Hilsen en som ikke er på rygklapperholdet

    Svar
    • Du er meget vred, Dennis, kan jeg høre, og jeg ved ikke lige, om du er kommet for at debattere eller bare for at komme af med lidt af den vrede. Uanset så synes jeg, min alder og hvorvidt jeg spiser gluten eller tager heroin er sagen underordnet.

      Hvis du har lyst til at svare på et par enkelte spørgsmål, kunne jeg godt tænke mig at høre, hvorfor et gammelt indlæg om sundere alternativer til disneyguf kan gøre dig så vred? Hvad er det i indlægget, der provokerer til så voldsom en reaktion? Jeg spørger af nysgerrighed.

      Dernæst er jeg ret nysgerrig efter, hvad du har søgt på, siden du har ramt ned i dette indlæg fra 2012.

      Svar
  4. Hej Jane
    Fremragende indlæg – er ved at finde inspiration til lillepigens 4-års fødselsdag, som jeg drømmer om skal være uden for meget sukker-orgie over det. Kan godt mærke, at det møder lidt modstand i omgangskredsen, og det synes jeg er mega mærkeligt. Vi skriver 2014. Vi har lært, at sukker ligefrem fodrer kræftceller, candida, diabetes-sygdomme og hvad ved jeg. Hvorfor er det mærkeligt ikke at ville fylde det i vores børn? Hvorfor er det egentlig forkert at være fanatisk? Er det ike bare at være passioneret i virkeligheden? Og hvorfor forsvarer vi os hele tiden og skal sige “de får skam sukker indimellem”, for at omverden ikke skal tro, at vi er helt forrykte? Er verden på sukker-dope?
    Har netop talt med manden om at gå all-in på økologi og anti-sukker/gluten. Men kan vi det? Er det overhovedet realistisk? Vi vil ihvertfald gøre, hvad vi kan.
    Tak, fordi du findes og giver så meget god inspiration. Det var her på din side, jeg startede en lang og sej kamp ud af sukkerafhængigheden for ca 2 år siden.
    Eva, 40 år :-)

    Svar
  5. Melder mig også under dårlig forælder fanen! Sad faktisk i går aftes og talte med mine nu store piger på 15 og 13 om fænomenet fredagsslik. Jeg har ikke haft en decideret antiholdning til det, da de var små….men glemte det som regel bare. Ofte fordi vi har fået en god fredagsmiddag, nogle gange med dessert – og så lå det ligesom ikke i kortene med mere sukker. Undertiden har de fået lidt lækker frugt, mandler, nødder, lidt mørk chokolade – eller totalfavoritten: et glas oliven!! Hvis vi altså havde noget liggende i skabet ( sjædent chokolade!!) Men altså ofte ingenting, da alle har været mætte efter aftensmaden.
    De fortalte, at de som regel ikke har savnet det. Egentlig synes de, det er lidt underligt – især i retroperspektiv – med det tilsyneladende dogme, og de har oplevet, at kammerater måbende ikke har troet på dem, når de har fortalt om tilstandene herhjemme …. åbenbart et brud på en vedtaget naturlov

    Svar
  6. Nu spørger jeg måske lidt dumt, men jeg er ret ny i alt det her med glutenfrit og laktosefrit. Er der ikke laktose i chokolade (okay, mælkechokolade måske, men hvad med mørk chokolade?)?

    Svar
    • Der kan godt være laktose i chokolade men ikke hvis du vælger en ren chokolade. Maden her på bloggen er rigtigt nok glutenfri men den er ikke laktosefri. Bare for at undgå yderligere forvirring :-)

      Svar
        • Du er nødt til at tjekke indpakningen fra gang til gang for at være sikker på at den ikke indeholder mælkepulver eller lign. Men jeg kan ikke huske, jeg har set det i de helt mørke men man ved aldrig… :-/

          Svar