Kerneknækbrød til morgenmad

Først må jeg sige tusind tak for alle jeres gode forslag til morgenmad uden æg. Det er en fornøjelse at skrive og få så meget feedback :-)

Flere af jer foreslog kernebrød med ost og pølse eller lign. og det pudsige er, at det aldrig var faldet mig ind at spise det til morgenmad. Mit tankesæt har bevæget sig virkelig langt væk fra brød som en del af morgenmaden. Men det giver jo rigtig fin mening og åbner op for en verden af gode variationer. Selv fik jeg i går akut lyst til en af de der rugbrødssandwiches fra Emmerys med persillepesto og ost/pølse. Utroligt som mindet om sådan en kan sidde i kroppen, selvom det er snart 3 år siden, jeg spiste en sidst. Men de smager jo sygt godt, altså! Anyway, idéen i den kan jo nemt kopieres med noget melfrit brød, det kræver bare en god persillepesto. Og det ville jeg have lavet i går men nåede det ikke. Så derfor måtte jeg tænke mig til persillepestoen, da jeg i morges spiste de knasende kerneknækbrød (som jeg havde i fryseren fra en anden god gang) med et par tykke skiver manchegoost (fåremælksost) og spegepølse fra Hanegal.  Det var en overraskende god og mættende morgenmad.

Denne morgenmad kan nemt blive en del af mit faste morgenmadsrepertoire. Generelt tror jeg dog ikke, vi skal spise kernebrød og knækbrød hver dag. For mange er springet ud i et brødfrit liv for stor en mundfuld, og derfor kan man bruge de gode melfrie alternativer som overgang. Men hvis vi bytter to skiver rugbrød ud med to skiver kernebrød, så tror jeg ikke, vi vinder på den lange bane. Dels indeholder kernebrødene væsentligt mere energi, og dels indeholder frø, kerner og nødder jo en del kulhydrater. Min oplevelse med kernebrødene er også, at de ikke mætter proportionelt med hvor meget energi, de faktisk indeholder, så de er ikke en del af min dagskost. Heller ikke min ugekost, faktisk, men det er dog rart at have noget at lægge sit pålæg på ind imellem. Så alt med måde – eller noget. For det der med alt med måde er ikke en kernekompetence (høhø) her i huset, kan jeg godt afsløre… ;-)

Den eneste Low Carb-kogebog, du behøver

Low Carb-Keto-LCHF. Kært barn har mange navne. Få styr på forskellene og få samtidig 120 af mine bedste opskrifter til alle dagens måltider. Perfekt til at lave ugens madplan og tage med i køkkenet

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

17 kommentarer til “Kerneknækbrød til morgenmad”

Skriv en kommentar

  1. Øv, jeg er så besat af de knækbrød, siden jeg lavede dem første gang (for en uge siden) har jeg spist dem flere gange dagligt. Jeg har også bagt mange flere. Jeg elsker dem bare, men må hellere se og få øjnene op for andre lækre alternativer. :)

    Svar
  2. Jeg har levet efter LCHF i et lille halvt år, og har aldrig – og jeg mener virkelig ALDRIG – haft det så godt før! Men selvfølgelig er det fedt og kød af god kvalitet der skal vælges!! Det giver vidst også sig selv ;-) Du er hvad du spiser, ik :-)
    Nå, men jeg ville egentlig bare kommentere på det der med “alt med måde”… For i skrivende stund, har jeg spist en halv plade 70% mintchokolade… Ét stykke om dagen er jo sundt har jeg læst! Men når stykket bliver til en halv eller hel plade, er det vidst ikke sundt mere?!? Altså jeg mener, hvor stort må stykket være?? :-) ;-)

    Svar
    • Velkommen i stykkeklubben.
      Jeg har også rigtig svært ved det der med størrelsen på stykket.
      Jeg må tit sige til mig selv “Hvor interessant” når stykket bliver for stort og så skriver jeg dagbog dagen efter, så jeg husker hvordan kroppen reagerer.
      Nu går der rigtig lang tid imellem jeg overhovedet har lyst til chokolade.
      ;-) Siff

      Svar
      • Også dig, Siff :-) Men det er en fin idé at forholde sig en smule observerende, når stykket bliver for stort. Og det gælder jo i det hele taget også anden mad end chokolade. Hvis man fx laver lækre low carb pandekager og pludselig finder sig selv spise hele portionen. Fuldstændigt hypotetisk eksempel, naturligvis ;-)

        Svar
    • Et stykke chokolade i min verden svarer omtrent til en plade. Det der damebladsråd med at hvis man vælger chokolade med høj kakaoprocent, så kan man nøjes med et tern eller to. well, not me! Og så må man jo i stedet reducere antal gange, man spiser chokolade, og lissom samle lidt til bunke, tænker jeg ;-)

      PS: Har engang spist en hel plade 90% chokolade! Det gik da fint nok! (ok, fik ondt i maven men altså, det er jo hvad der sker!)

      Svar
      • Haha, jeg har det på præcis samme måde. Hvem anden er det er har fundet på at man ikke kan spise meget mørk chokolade. Just watch me! Kan sagtens spise en helt plade 99% chokolade uden at få det det mindste dårligt! :)

        Svar
  3. er enig med både Jane og Henriette, det handler jo i den grad om at spise så naturligt og godt kvalitet jeg tror jeg spiser sundere end jeg nogensinde har gjort da jeg nu har sat mig ind i hvorfor det er vigtigt at spise kød og smør fra græssende dyr. samt undgå så meget forarbejdet mad jeg bliver nogengange chokeret når jeg læser varedeklaretionen på diverse madvare i butikkerne.
    hvis du ønsker mere viden om LCHF Tanja så ville jeg se denne video den er ret spændende http://www.youtube.com/watch?v=FSeSTq-N4U4&feature=youtube_gdata

    Svar
  4. Tanja det er noget vrøvl
    – meget naturlig mættet fedt og æg giver ikke forhøjet kolesterol.
    Og forhøjet kolesterol giver ikke hjertekar sygdomme – det gør der imod bla stress, sukker og masser af fuldkorn( ogs sandsynligvis også meget margarine og olier med et højt niv af omega 6….

    Alm højt kolesterol er faktisk en fordel for især ældre og kvinder- man lever længere og har mindre risiko for kræft.
    Den læge burde har læst bla Uffe Ravnskov og de andre skeptiske hjertelæger.

    At jeg synes at det er vigtigt at være bevidst om variation i kosten og at nogle LCHF spiser alt for meget bacon, forarbejdet kød mv. er en anden sag
    Der findes naturligvis også en naturlig genetiskt variation- nogle af brug for en mere let kost med mere fjerkræ og fisk frem for kød og ost .
    Det gælder om at finde balancen.

    Et af de store problemer med kernebrød er at de indeholder vildt meget fytinsyre og omega 6 ( sidstnævnte især hvis der er mange mangler, solsikke og sesam frø i)
    Begge dele er ikke så smart så jeg prøver at holde brødet i fryseren og spise det i moderate mængder :)

    Svar
    • Jeg er meget enig, Henriette. LCHF er jo bare en overordnet samlebetegnelse og der er jo stor forskel på om man sammensætter sin kost af bacon og smør alene eller om man spiser gode kødprodukter med masser ag grønt. :-)

      Svar
  5. Hej Jane,

    nu har jeg fulgt din blog i et stykke tid. Først vil jeg sige, at det er nogle spændende opskrifter, som giver inspiration til hverdagen. Dog vil jeg nævne, at det lyder til at din kost er meget ensformigt. Som du selv nævner, spiser du ofte æg, faktisk næsten hver dag.
    Min svigermor var på denne kur over en lang periode. Og det gik da også godt, hun var ikke nær så sulten, som normalt. Men på et tidspunkt blev hun virkelig syg! Efter at have været ved læge blev hun bet om at gå tilbage til “normal” kost, da kroppen ikke kunne klare de store fedt mængder og hun fik at vide at hun skulle passe på kolesterol taller. Jeg tror derfor ikke at denne kur/livsstil er løsningen, da der også en række negative sider. Og det lyder lidt til, at du til tider glemmer denne negative side!

    Svar
    • Kære Tanja,

      Tak for din kommentar. Synes du virkelig, jeg spiser enformigt? For det er slet ikke min oplevelse. Jeg synes faktisk, jeg lever enormt varieret. Du har ret i at morgenmaden ofte står på æg, men jeg tror, at mange falder i fælden med at spise det samme til morgen hver dag. Vi er vel vanemennesker. Hvor mange spiser ikke havregryn/cornflakes/yoghurt med müsli hver eneste morgen?

      Jeg ved ikke hvad det var for en kur, din svigermor har været på, men jeg har spist sådan her i 2½ år og har det bedre, end jeg nogensinde har haft det før på “normal kost”. Jeg er sund og rask, har stabil vægt og god energi til både hverdagen og træning. Jeg har ikke oplevet nogle negative bivirkninger ved at spise sådan her. Jeg er jo ikke på kur. Jeg spiser bare helt almindelig, naturlig mad.

      Men jeg respekterer, at andre tager andre kostvalg end mig. Det er ikke min hensigt at missionere, at dette er den forkromede løsning for alle. For mig er det vigtigste, at vi hver især finder vejen til vores egen krop, og dette er vejen, jeg har fundet, som fungerer for mig. Måske er det noget helt andet, der fungerer for dig.

      Svar
  6. Hej Jane,
    Vil blot sige velkommen i klubben, hvor alt med måde ikke er en kernekompetence.
    Efter en weekend med brøderstatning på bordet og lidt for meget fed ost, kan jeg godt mærke, at det skal på retur igen (særligt, når vægten gerne skal reguleres en smule). Det er ret utroligt, hvor meget det, der bare ligner brød tricker noget i kroppen/ psyken. Energitætheden hænger som du skriver ikke altid sammen med mætheden (med mindre det er et af de brød med masser af fiber) og jeg ryger lidt ind i det gamle kulhydrat-‘mode’, hvor mere vil have mere…
    Bare lige mine ‘brød’-tanker.
    God solskins-tirsdag til dig ;-)
    – frk. sveske

    Svar
    • Ja, det er utroligt, som det trigger nogle gamle mønstre. Især hvis man laver de lidt blødere brød. Suk! Til gengæld er jeg nået til et sted, hvor jeg ikke længere savner brød, og det har været noget af en rejse. Kage derimod… don’t get me started! ;-)

      Du blev aldrig helt glad for oopsies, så vidt jeg husker? De har for mig været en genial måde at lave noget, der lignede brød men som reelt ikke var det.

      Svar
      • Jeg savner egentlig ikke brød og lignende kulhydrater i det daglige, men kan lige pludselig få lyst til brød under osten.
        Jeg har faktisk ikke forsøgt mig ret meget med oopsies – hare holdt mig lidt fra hjemmelavet bagværk, da der går lidt for meget hygge-spiseri i det ;-)
        – frk. sveske

        Svar