Proteinrige brunchpandekager uden mel (kesoplätter)

Proteinrige pandekager på morgenbordet – et dejligt mættende morgenmåltid. Svenskerne kalder disse for Kesoplätter. Keso er hytteost, og det har ikke tidligere været specielt velkomment i mit køkken, og derfor har jeg aldrig ulejliget mig til at finde ud af, hvad de egentlig mente med kesoplätter. Det kan jeg så fortælle nu: Det er nogle afsindigt geniale, proteinrige pandekager lavet af hytteost og æg, og jeg er næsten helt ærgerlig over at have ignoneret deres eksistens i al den tid, jeg var på jagt efter nogle gode, glutenfrie, LCHF brunchpandekager.

Proteinrige brunchpandekager – mine favorit Low Carb pandekager

De kan varieres i det uendelige, ligesom de gode pandekager uden mel, og de kan bruges til morgenmad, brunch, mellemmåltid eller til en lækker dessert, f.eks. serveret med en frisk hindbærcreme. Og de smager fremragende godt.

Der findes et utal af varianter af disse lækre kesoplätter. Her kommer min version:

Proteinrige pandekager med hytteost - LCHF

Proteinrige brunchpandekager uden mel (kesoplätter)

5 fra 1 stemme
Udskriv Pin
10 stk
|
10 min

Ingredienser

Pandekager

Sådan gør du

  • Bland æg og hytteost og giv det en tur i blenderen eller med stavblenderen, så de væmmelige klumper forsvinder. Tilføj resten af ingredienserne og giv det lige et hurtigt blend mere.
  • Steg på panden i kokosolie.
  • Da meningen jo er, at de skal være lidt tykke i det, skal man vente, til de har sat sig godt, før man vender dem. Det er ikke helt let, men jeg plejer at være pandekagespasser, og her gik det ok. Det hjælper, hvis man har en god slip-let pande, tænker jeg.

Hindbærcreme er superlækkert til

Hindbærcremen er bare optøede hindbær, der er blendet ind i noget flødeskum med vaniljepulver og en smule sukrinmelis (reklamelink). Ungerne, well pigebarnet, synes, det var et hit at få serveret en pandekageburger. Drengen udbrød: jeg kan ikke lide mors pandekager, og jeg kan ikke lide hindbær! Han er altså bare ikke dessertmenneske.

Men tak Sverige, for denne lækre opskrift. I love it!

Har du lyst til små, tykke amerikanske pandekager, så tjek disse ud: Amerikanske brunchpandekager.

Madbandittens Juleopskrifter

Tag alle mine bedste juleopskrifter med i køkkenet med denne lille jule-ebog.

Low Carb juleopskrifter uden gluten og uden sukker.

Madbandittens Juleopskrifter: 59,-

94 kommentarer til “Proteinrige brunchpandekager uden mel (kesoplätter)”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. 5 stars
    Nu har jeg prøvet at lave dem og de er rigtig gode. Jeg lavede en “syltetøj” af frosne blåbær og hindbær som jeg kogte og tyknede med chiafrø. Det gav en god syrlighed til kesoplatterne.

    Svar
    • Uuh så godt! Og de pandekager er og bliver også mine foretrukne. På trods af at jeg har virkelig mange forskellige opskrifter efterhånden :)

      Svar
    • Jeg tænker ikke rigtigt på opskrifter som ‘keto eller ej’. Jeg opfatter KETO som det at spise få kulhydrater (20-30 g pr. dag) samlet set over dagen. Hvordan man vælger at forvalte det, betyder langt mindre. Det er bare en langt mere fleksibel måde at se det på og langt mere realistisk på den lange bane. Du kan jo spise nærmest ‘hvad du vil’. Det skal bare passe ind med de kulhydrater :)

      Svar
  2. Vågnede i morges og skulle lave pandekager, men havde ikke fået købt hytteost! Havde så en “bold” frisk mozzerella og i mangel af bedre måtte den jo hakkes fint og erstatte hytteosten.. Det blev super lækkert!
    Så er så glad for at man som nybegynder i LCFH-køkkenet kan improvisere og eksperimentere uden at skulle i 100 forskellige specialforretninger. Tak fordi du gør det simpelt og nemt at spise efter principperne.
    Bedste hilsner..

    Svar
  3. Hej. Jeg har lige brug for at vide om du har erfaring med at fryse pandekagerne. ?? Jeg skal holde brunch for 16 personer så har brug for, at forberede en masse inden dagen :-)

    Svar
  4. Smager fantastisk!! Har endnu kun lavet dem 2 gange og som et forsøg bagte jeg dem i ovnen anden gang. Det var absolut ingen succes, for pandekagerne blev ret seje og var slet ikke lækre. Men bagt på panden som foreskrev er disse pandekager farligt vanedannende :-)

    Svar
  5. Wauw, de blev helt perfekte!! Jeg savner sådan pandekager og de her smager jo rent faktisk af pandekager! Eneste problem var at dejen blev meget tyk ved de sidste pandekager pga husk’en..

    Svar
  6. Nøøj de smager godt! Jeg rører bare det hele sammen med en gaffel, det smager altså lige så godt med klumper :-) og hvis man tilsætter en skefuld mandelmel er de lidt nemmere at vende.

    Svar
  7. Hej Jane,
    Fint website, mange lækre opskrifter, som jeg plukker af ind i mellem.
    Jeg har her til morgen bagt dine “Kesoplatter”, dog glemte jeg at tilsætte HUSK fibre. De var lidt “tricky” at bage uden at de faldt fra hinanden, men det var muligt, med tålmodighed.
    De smagte dejligt med frisk frugt til. PS brugte 1,5% hytteret da det var det jeg havde i huset, og dig gik også godt.
    Hilsen Mette

    Svar
  8. Hej jane! Jeg vil bare gerne rose dine opskrifter :) lavede de her pandekager i morges og hold da op hvor var de lækre! Og meget mættende.. jeg er lige startet på lchf for to dage siden og kan mærke at mætheden vare mrget længere. Skal dog stadig vænne mig til at spise fedt. Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på hvis jeg i første omgang gerne vil tabe mig med lchf? Altså er der noget det bør indtages i mindre mængder? Andet end stivelse og sukker.. vh ditte

    Svar
  9. Hej Jane.
    Kan man skifte Sukrin Gold ud med Kokossukker? Det har jeg nemlig hjemme :)
    Tusind tak for en skøn og inspirerende blog!
    //Rikke

    Svar
  10. jeg elsker risklatkager, men risengrød er jo lagt på hylden, men når jeg laver de her pandekager med vanille og citronskal uden at blende hytteosten for man næsten samme konsistent og smag som risklatkager ;)

    Svar