Mød Inov8 – mine nye løbesko (Seriøst? Nye løbesko igen..?)

Genialt at købe endnu et par nye løbesko. Særligt fordi jeg slet ikke løber længere. Mit skinneben klager stadig lidt, og jeg havde egentlig planlagt først at skulle i gang med løb henimod sensommeren, så jeg fik holdt en ordentligt pause. Men så begyndte Cecilie at poste virkelig inspirerende løbeindlæg, og jeg er jo sjældent svær at overtale.

Temaet i Cecilies løbeindlæg gik på barefoot running. Min første tanke var, at det var noget værre hippiesnak. Som om det ikke er nok, at vi skal spise som i stenalderen, må vi nu heller ikke bruge sko længere? Det viste det sig så, at vi godt må, men vi skal væk fra de traditionelle løbesko og over i en helt anden slags, som simulerer barfodsløb. Det vil nemlig tvinge os til at løbe mere på forfoden, hvorved løbestilen bliver mere naturlig, og risikoen for skader minimeres. Og så begyndte jeg at undersøge det lidt nærmere og faldt over et blogindlæg om, hvordan barefoot running fjerner belastningsskader og så trykkede jeg “køb” på mine nye løbesko, inden jeg overhovedet nåede at opdage det. Jeg starter snart en webshop, hvorfra jeg sælger halvbrugte løbesko billigt.

Inov8 F-Lite hedder de, mine nye bedste venner. Udover at være semi-barefoot og ultra light weight, synes jeg bare, de er topfede, hvilket er en klar forbedring fra sidste gang, hvor jeg købte dyre OG grimme løbesko.

Jeg har nærmest ønsket mig et par røde sko, siden jeg var barn….

Nå, men idéen er så, at det er skidt at løbe i almindelige løbesko, fordi det tvinger os til at lande på hælen, hvilket sender chokbølger op igennem kroppen. Det er der dog taget højde for i den stødabsorberende sål, og derfor mærker vi det ikke, når vi løber. Før vi bliver skadede! Men at sålen tager stødet, er ikke ensbetydende med, at stødet ikke er der. Det er det, denne video så fint viser:

Og det er jo saftsuseme dårlige nyheder for Nike og Asics og de japanere, der lavede min sidste løbesko, som jeg ikke kan huske hvad hedder. Tænk, nu hvis det er rigtigt. Så skal de da i gang med at lægge deres produktionslinje om.

Nåmmen, kan I høre, at jeg er omvendt? Helt uden at have prøvet at løbe en tur i dem, har jeg fået overbevist mig selv om, at disse sko bliver svaret på mine skinnebensproblemer. Sådan for good. Arh men hvor er det bare nemt at sidde herhjemme og beslutte det!

Madbandittens Juleopskrifter

Tag alle mine bedste juleopskrifter med i køkkenet med denne lille jule-ebog.

Low Carb juleopskrifter uden gluten og uden sukker.

Madbandittens Juleopskrifter: 59,-

17 kommentarer til “Mød Inov8 – mine nye løbesko (Seriøst? Nye løbesko igen..?)”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane, hvis du savner mere inspiration i forbindelse med barfodsløb, så kan jeg varmt anbefale ‘posemanden’ og hans ‘løb uden skader’ workshop. Han har en FB side der hedder posemand :-)

    Svar
    • Jo tak, jeg kender ham godt. Desværre har barfodsløb/fladfodsløb ikke helt hjulpet mig, så jeg har lige allieret med mig med en gruppe eksperter i sportsskader for at se om jeg kan blive skaden kvit. Nu må vi se om det lykkes og ellers må jeg jo prøve noget andet.

      Svar
  2. Du frister svage sjæle… De lilla er da überfede!!!
    Og nu, hvor man kun kan intervaltræne og ikke løbe lange distancer p.g.a. hæl- og skinnebensproblemer, fortjener man da næsten en lille opmuntring. Især når man får problemer med læggene, når man løber for meget i Fivefingers, som man i øvrigt har to par af. Men de er jo ikke lilla…

    Svar
  3. Hvis det er skinnebensbetændelse du kæmper med, så kan jeg (stort set) garantere dig at det forsvinder når du begynder på fodfodsløb! Jeg fik pludselig skinnebensbetændelse for et par år siden og blev tvunget til at holde en lang pause fra at løbe.

    Ligegyldigt hvor laaaangsomt jeg øgede distancen og hastigheden, kom betændelsen tilbage. Jeg klagede min nød til min far der dyrker ironman, og han fortalte mig om Pose Method Running, som er en løbestil hvor man arbejder med at bruge mindst mulig energi når man løber. Essensen er forfodsløb og siden jeg skiftede til fra hællandinger til forfodslandinger har jeg ikke haft nogen problemer med skinnebensbetændelse overhovedet!

    Tricket til forfodsløb er at læne sig lidt forover når man løber for ellers kommer man ingen vegne. Du skal ikke flekse i hoften, men gøre som ham her: http://www.triathlontrainingblog.com/files/191taichirun.jpg

    Jeg løber dog i et par almindelige løbesko – det kan også sagtens lade sig gøre :-)

    Svar
  4. Sikke FINE sko! (Jeg er dog mere vild med din nederdel/kjole. Hvor har du dog erhvervet den?? :-))

    Jeg har selv netop købt mine første rigtige løbesko (de er dog fra Asics, så ikke meget barfod over dem. -snarere tværtimod) og skal til at løbe rundt om den der Damhussø. som alle er helt pjattet med at løbe rundt om. Måske vi skulle tage hinanden under armen og komme afsted? ;-)

    Hav en skøn tirsdag forhåbentlig iført iltmasken!

    Anita.

    Svar
    • Taak :-) Kjolen er en ældgammel strandkjole fra H&M. Det var jo tæskevarmt i går og nærmest ulækkert at have tøj på. Og god idé med fælles tur rundt om Dammeren. Der går dog nok et stykke tid inden jeg kommer så langt væk fra hjemmet (i løb!)… :-/

      Svar
  5. De er super seje dine nye sko!
    Jeg har lige købt mig et par (sindsyg grimme) Fivefingers, prøv det siger jeg bare.. Det er ligesom at komme hjem ;)

    Svar
    • Inov8 er også til barfodsløb bare uden “fingers”. Jeg er spændt på om det gør en forskel på skinnebenet :-/

      Svar
      • Hej Jane.
        jeg faldt lige over dit indlæg. Jeg har selv lagt løbestil om tilbage i 201 (hvor indlægget næsten er fra) og er egentlig spændt på at høre hvordan det går? -ikke om du har realiseret dig selv ved hel- og halvmarathon men mere om hvordan det går.
        Jeg gik selv i færd med “Pose Method Running” da dette var den der var bedst beskrevet i litteraturen samt havde det mest faglige grundlag. Når det alt samme bliver lagt sammen med en anatomisk, biomekanisk og fysiologisk indgangsvinkel giver det super god mening.
        Min slutkommentar skal være: Løb er en færdighed (ligesom at spille fodbold, cykle, hoppe højt osv..) der skal trænes. Den er svær at selvlære (omend umulig) og teknikken skal trænes ligesom alt mulig andet.

        Svar
        • Det var desværre ikke løsningen for mig. Eller dvs. jeg løber stadig forfodsløb (i de perioder hvor jeg løber), for jeg synes, det belaster skinnebenet mindre, men jeg er desværre ikke en af succeshistorierne, som pludselig kunne løbe en hel masse uden at mærke skinnebenet. Mine løbeproblemer viste at stamme fra immobilitet i hofteregionen pga. gamle operationer, års kompensering, skæve fødder og ben og en hulens masse andre skavanker. Jeg prøver pt. at rette op på det med en række dygtige behandlere, men det går ærligt talt heller ikke fantastisk.

          På positivsiden vil jeg sige, at jeg endnu ikke er parat til at acceptere, at jeg ikke kommer til at løbe rigtigt igen, så måske en dag… :)

          Svar