Grønne superfoods: Spirulina, chlorella, byggræs og hvedegræs

Dette indlæg indeholder affiliate links.

Man skal have gemt sig under en sten, hvis man ikke er stødt på en af de disse fire superfoods: Spirulina, chlorella, byggræs og hvedegræs. De nævnes efterhånden i allemulige sundhedssammenhænge, særligt når der tales detox og om at understøtte kroppens afgiftende funktioner. Uanset om man er tilhænger af idéen om detox og om at rense ud, er de grønne superfoods et næringsrigt supplement til en i øvrigt balanceret kost.

Grønne superfoods: Spirulina, Chlorella, byggræs og hvedegræs. Læs om dem her:

Men hvad er det egentlig for noget?

Her kommer en quick guide til de fire mest kendte, nemlig:

Spirulina

Spirulina indeholder en mængde vitaminer, bl.a. pæne mængder B vitaminer. Spirulina lovprises ofte for at indeholde B12 (et vitamin, som vi kun kan få fra animalske produkter, og som veganere er nødt til at supplere kosten med), men det er desværre ikke rigtigt. Den type B12, der findes i spirulina, kaldes “pseudo-B12” og har vist sig at være ineffektiv for mennesker.(3, 4)

Køb Spirulina her: Spirulinapulver (adlink)

Chlorella

Chlorella er en encellet alge fra ferskvand. Den har en verden af gode egenskaber: bl.a. afgiftende egenskaber, positiv virkning på forstoppelse, immunstimulerende egenskaber, forebyggende effekt på mavesår; det kan anvendes som middel mod dårlig ånde og kropslugt, det har cellebeskyttende effekt samt positive egenskaber i forhold til hjertekarsystemet .

Chlorella har et meget højt indhold af letoptagelige næringsstoffer såsom vitaminer og mineraler, essentielle omega-3 fedtsyrer, et højt indhold af protein (50 % protein med samtlige aminosyrer), klorofyl, fibre, antioxidanter og bioflavonoider. Læs mere her.

Køb Chlorella her: Chlorellapulver (adlink)

Byggræs

Byggræs er rig på klorofyl, indeholder 11 gange så meget calcium som komælk, 5 gange så meget jern som spinat og 7 gange mere C-vitamin end appelsiner.  Læs mere her.

Hvedegræs

Hvedegræs understøtter kroppen i dens renselsesprocesser pga. af dens høje klorofyl og næringsindhold. Den indeholder letfordøjelige vitaminer, mineraler, aminosyrer, proteiner og antioxidanter. Hver dagsdosis giver dig 12% klorofyl, bioaktive enzymer, beta-carotene, lutein, SOD (Super Oxide Dismutase) og gluthione.

Så der er måske alligevel gode grunde til at supplere sin kost med disse superfoods. Selv tager jeg i perioder et blandingsprodukt, som indeholder lidt af det hele og blander i mine grønne drikke. Jeg bruger da dette: Organic Greens Pulver (adlink)

Skål og god fredag! :)

Få hjælp og inspiration til sund livsstil

“Smukke billeder – tænderne løber voldsomt i vand og man får lyst til at afprøve dem alle”

Perfekt til Keto, Low Carb, LCHF og til dig der gerne vil spise sundt og lækkert!

Køb nu til 240,- (vejl. udsalgspris: 300,-): De bedste fra Madbanditten

29 kommentarer til “Grønne superfoods: Spirulina, chlorella, byggræs og hvedegræs”

Skriv en kommentar

  1. Måske I har lyst til at lave en lille rettelse – I linker til et site på engelsk, hvor de siger vi får masser af B12 – lidt forvirrende når I skriver det desværre ikke er sandt – det virker lidtutroværdigt

    Svar
  2. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan man indtager matche, aronia, Acai, chlorella (de alle i pulverform)? og må jeg indtage det altsammen sammen?

    Svar
  3. Jane´, har du nogle opskrifter, hvor man kan luske spirulina-pulver i uden af ødelægge smagen fuldstændig?
    Jeg har googlet mig til nogle kakao-kugler jeg skal prøve, og ellers har jeg lusket det i smoothies, men det smager jo ækelt og ødelægger hele fornøjelsen ved smoothien….

    Svar
  4. Hej Jane.
    Jeg er stor fan af Spirulina. Men jeg har hørt, at der er lavet studier som viser, at betacaroten, som findes i spirulina, hvis man er ryger, kan øge risikoen for lungekræft.
    Jeg kan desværre godt lide at ryge en sjælden gang imellem, og vil derfor høre om du ved noget om denne sammenhæng?
    Synes du spirulina eller chlorella er bedst?
    Mvh Sarah

    Svar
  5. Hej,
    Giver det mening at tage chlorella i kombination med spirulina efter en langvarig penicilinkur? Man kunne jo bare tage fx. 2-3 tab. af hver pr. dag i stedet for fuld dosis? Jeg har Pukka’s produkter.
    Mange hilsner
    Bonnie

    Svar
  6. Hi – med hensyn til Chlorella, hvis man for det skidt kan det være forurenet med svær metaller, men jeg tror i din situation kunne det være en kraftig “udrensning”, hvis du stadig vil prøve det, så tag 1 tab et par dage, så langsom stige. Jeg kan let tage 10-20 tabs om dagen uden problemer.

    Hvedrørende hvad det står på etiketer, så skal i hvide man må næsten ikke skrive noget som helst, det kan i takke Politikerne og Pharma industrien.

    I piger skal også passe på hvad i smører på kroppen :) – den situation med en kraftig reaktion har jeg osså set engang, det var hos to kosmotologer.

    Svar
  7. Jeg har lige læst i en anden artikel, at Chlorella kan modvirke ophobning af kviksølv. Er det virkelig sandt?
    Jeg faldt tilfældigvis over produktet i min sædvanlige jagt på gode helseprodukter, men der står jo ikke noget direkte om de deciderede afgiftende egenskaber, hvilket er noget af det, som har overrasket mig allermest.
    Er der i øvrigt nogen forskel på at tage Chlorella som “drikkevare” eller som kapsler… ? Det er meget interessant, synes jeg.

    Svar
  8. jeg tager både Chlorella og Sprirulina og har kunne trappe ud at både min mavesårs medicin og mine vandrivende, men jeg taber mit hår, er det nogen der her en ide til at stoppe hår tab ??

    Svar
  9. jeg har spist Chlorella og Sprirulina på max dosis i 6 uger, jeg har fibromyalgi men forstoppelse og lunge nedsættelse og har bare fået det bedre og bedre gennem de 6 uger :-)

    Svar
  10. Hej, jeg har fire gange taget et tilskud af chlorella og spirulina og oplevet at blive vildt syg. Efter ca. 2-4 timer har jeg fået voldsom kvalme, svimmelhed, træthed, kastet op og fået diare. Er det normalt? Jeg ved, at det skyldes tilskuddet, da jeg som nævnt har oplevet det fire gange hvor det eneste som knytter de dage sammen er at jeg har spist chlorella og spirulina.

    Skal jeg blive ved med at tage tilskuddet eller holde op? Jeg ved ikke om jeg kan holde til at blive så syg mange gange til, men kan jo godt læse mig til fordelene.

    Mvh Annette

    Svar
    • Kære Annette, hvis du bliver dårlig af kosttilskuddene synes jeg afgjort, du skal stoppe med dem med det samme. Din krop prøver jo at fortælle dig noget her. Sundhedsfordelene kan du få andre steder fra. Rigtig god bedring :-)

      Svar
      • Hej Jane

        Har du hørt om Clorella til forebyggelse af maveproblemer på rejser i lande, hvor hygiejnestandarden ikke er som vi kender den?

        Svar
        • Nej, det har jeg ikke hørt om, men det lyder da plausibelt… Selv plejer jeg at tage rigeligt med probiotika, og jeg har 7-9-13 sjældent maveproblemer, når vi rejser :-)

          Svar
      • Hej Jane, jeg ved ganske vist ikke noget særligt om Chlorella og Sprirulina, men Chlorella skulle være et stærkt middel til udrensning/afgiftning. Derfor tænker jeg på begrebet ‘Healing Crisis’, som jo er et kendt fænomen, når det drejer sig om udrensning. Alle giftstofferne i kroppen aktiveres, når de renses ud, og ubehag og direkte sygdom er derfor et tegn på, at afgiftningen er i gang. Det bedste råd ville måske derfor være at gå mere forsigtigt til værks og altså indtage mindre mængder end det, der har ført til så voldsomme symptomer som f.eks. opkast og diarre. Med andre ord er det langt fra nødvendigvis selve midlerne, men altså snarere mængden, der bogstaveligt er blevet ‘for meget af det gode’.

        Svar
  11. Currently, I’m using chlorella as one of my supplements to help support my immune system. I’m not sure though if I’m using the right product. Have you guys tried using this product from Dr. Mercola? http://products.mercola.com/chlorella/ I hope you can share me your experience in using this product because I’ve started using it for two weeks now and so far, it has a good effect on me. How about you?

    Svar
    • Hi Valerie,
      I’ve used a few of Dr. Mercola’s products myself and can only say I’ve had good results using them. My only concern is that they tend to be on the pricy side, and not necessarily better than many less expensive ones.
      I fell though that one can always be sure that whatever product one would get from Dr. Mercola is what it claims to be (unlike some others).
      So if you are having good results, I would say “stick with it”.

      Svar
  12. Jeg vil lige pippe at det er MEGET omdiskuteret om Spirulina indeholder ægte b12- eller om det bare er en lignende type.
    Jeg ved godt at veganerne gerne vil ha det til at se sådan ud….

    Men det er lidt den samme problematik med A vitamin
    ægte A vitamin findes KUN i animalsk form- men der findes forstadier som bla beta caroten i frug og grønt- problemet er bare at vi ( mange ) ikke optager det særlig godt….
    Så jeg ville klart vælge et tilskud af B213 hvis jeg skulle være så tåbelig ta leve som veganer…

    Ps Chlorella kan man blive vildt syg af – simplethen en voldsom detox- så det er en god ide at trappe op…og ikke bare tage et stort tilskud,

    Svar
  13. Jeg vil gerne ha’ en lignende god vane med et grønt kosttilskud, men kan ikke finde ud af, hvilket produkt der vil være bedst for mig. Men jeg tror altså, at jeg måtte føre en indre overtalelses dialog, for og få den dér giftiggrønne substans hældt indenbords ;o)

    Svar
    • Helt enig, det kræver altså lidt overtalelse med det grønne pulver. Jeg har det generelt vanskeligt med alle drikbare pulvere. Jeg vil hellere tage mine tilskud i pilleform. Sagde junkien… ;-)

      Svar
  14. Jeg spise på et tidspunkt spirulina + chlorella, 10 kapsler 3X dagligt, og min hud blev simpelthen så blød.Jeg ved ikke hvorfor egentlig.

    De hjælper super meget hvis man gerne vil tabe sig, da de tager trangen til sødt synes jeg.

    Jeg er bare så elendig til at huske at tage kosttilskud. Jeg tager ikke engnag multivitamin (fy).

    Kunne godt være man (jeg!) skulle til at tage mig sammen, og spise de kosttilskud jeg indkøber i dyre domme!

    Tak for reminderen (igen der)

    Svar