Broccolisalat med bacon og ristede mandler

Når der er sygdom i huset, og madlavning måske ikke ligefrem står øverst på listen, kan man jo bringe en fra weekenden. Her fik vi nemlig en lækker broccolisalat med bacon og ristede saltmandler. En klat hjemmelavet pesto ville have klædt salaten også, hvis man ikke havde besluttet sig for en kortvarig mælkefri periode.

broccolisalat med bacon og ristede mandler

Ellers handler mine dage mest om at få mad i pigebarnet og sørge for, at det mad, jeg selv spiser ikke kommer op igen. Begge dele kræver en del anstrengelse. Jeg gentager gerne mantraet: Mit liv er et eventyr.

For de af jer, der skulle bekymre sig om bedre halvdel, der ferierer i Prag med sine tre bedstevenner, kan jeg afsløre, at han har det godt. Efter en nat med fest og druk, er han nu på vej ud på løbesightseeing i Prag for ligesom at gentage successen fra Paris. Over and out.

Den eneste Low Carb/Keto-kogebog, du behøver!

Få fornyet inspiration og opskrifter til dit Low Carb/Keto-liv.

Perfekt til Keto, Low Carb, LCHF og til dig der gerne vil spise sundt og lækkert!

Læs mere her: De bedste fra Madbanditten

11 kommentarer til “Broccolisalat med bacon og ristede mandler”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane

    Jeg giver det et forsøg med 7 dage uden korn (og sukker), burde også mælk, men det jeg ikke klar til. Gør det primært for at se, hvad det gør ved min allergi. Om det har en effekt..
    Når du snakker om at få mere fedt, hvor får du det så fra? Jeg tænker selv, at jeg skal få det fra nødder, avokado, ost…
    Og lige et sidste spørgsmål, du spiser ikke ris, vel?
    Meget inspirerende blog du har, jeg følger med dagligt :)

    Svar
    • Hej Maja – spændende med korn (og sukkerfri) uge. Jeg kan godt følge dig i at det er en stor mundfuld at tage mælk med i samme ombæring, men overvej alligevel at tage korn og mælk i samme uge på et senere tidspunkt. Af og til kan den ene sløre resultaterne fra den anden. Sådan var i hvert fald min oplevelse ;-)
      Jeg spiser som udgangspunkt ikke ris. Mest fordi jeg ikke synes, jeg har brug for dem til at blive mæt.
      Mere fedt kan du få ved at spise federe udskæringer af (øko)kød, skindet på kyllingen, stege i godt med kokosolie og lave salatdressinger af gode koldpressede olier. Selv tager jeg herudover et olieshot hver morgen med 1-2 spsk fiskeolie. Nødder, avokado og oste er også gode kilder. Personligt kan jeg dog godt synes, at jeg har brug for at supplere med mere “direkte” fedtkilder for at nå god og stabil mæthed. Nødder gør mig nogle gange mere sulten og jeg ender nemt med at få spist hele posen. Læs evt. det her indlæg: https://www.madbanditten.dk/2012/01/10/i-gang-med-lchf-hvordan/ Der er gode tips, til hvordan du øger fedtet i din kost uden at det virker “overgrebsagtigt” ;-)

      Meld endelig tilbage med hvordan det går :-)

      Svar
      • Ved godt at jeg også burde tage mælken, har bare ikke overskud til det!(dårlig undskyldninger er der nok af) Men skal helt sikkert forsøge mig uden mælk også, igen pga min allergi. Har også en liste over ting jeg må spise og hvad jeg skal udelukke, som jeg fik af min akupunktør, men nu starter jeg lige stille ud:)
        Uha… skal lige vende mig til, at jeg skal spise “fedt”, ja jeg er nok temmelig fedt forskrækket, som stammer fra et usundt forhold til mad. Så det skrammer mig!! Men det nytter jo heller ikke noget at jeg render rundt og er sulten, så gennemføre jeg slet ikke..
        Jeg kan se at du ofte benytter dig af fiberHUSK, hvad er den bagtanke med det? Jeg har selv brugt det i forbindelse med forstoppelse, men uden effekt, og der var det ikke “i” maden, men på noget yoghurt, FØJ det var tørt!

        God bedring med din datter og dig selv :)

        Svar
        • Jeg synes, du har fat i nogle meget centrale ting, Maja. Og selvfølgelig skal man tage tingene i det omfang, man har overskud til. Hvis man tager for stor en mundfuld, risikerer man jo også at knække nakken på det.
          Jeg kan sagtens forstå, at det skræmmer dig at skulle spise mere fedt, for vi er jo vokset op med, at man bliver fed af at spise fedt. Problemet med den tanke er bare, at den er forkert ;-) Mange oplever, at deres krop “falder til ro”, når de begynder at spise fedt igen. At den der rastløse følelse indeni, som man ikke har kunnet forklare og derfor har forsøgt at spise væk, måske i virkeligheden et stykke henad vejen skyldtes et svingende blodsukker og total mangel på appetitregulering forårsaget af en kost med alt for lidt fedt og alt for mange kulhydrater. Og derfor er det også en god idé at forsøge en uge. Syv dage er en overkommelig periode- i hvert fald i forhold til for evigt ;-)

          Jeg bruger HUSK i madlavning, fordi jeg bager glutenfrit/melfrit. Her bruger jeg fibrene fra HUSK til at få brødet til at hænge bedre sammen og give det lidt mere “brødstruktur”.

          Svar
          • Nu er jeg på min 2.dag på “nul korn og sukker” projektet. Det går forbavsende godt, og min mave er dejlig flad!? Til forskel fra før, hvor jeg ofte var meget oppustet:/
            Jeg skal ud at spise i aften, ikke skide godt planlagt oven i mit lille mini projekt, men det tager jeg med. Er spændt på hvordan jeg lige klare den :)
            For man kan vel ikke være bekendt at tage sit eget knækbrød med, så man kan få ost til dessert!?..
            Hvordan med bønner, kartofler, linser osv… har du også udelukket det fra din kost??..
            – Maja

          • Hej Maja – tillykke med det! Flad mave er jo en dejlig bivirkning, ikke? ;-)

            Jeg spiser hverken bønner eller linser. Mest fordi jeg ikke kan lide dem. Kartofler spiser jeg ind imellem. Mest hvis jeg spiser hjemme hos nogen. På restaurant beder jeg dem bytte kartoflerne med grøntsager eller salat, hvis jeg synes, det er passende at spørge. Ellers spiser jeg dem bare i mindre mængder. Jeg er ikke så vild med kartofler heller, så det er ikke det store offer for mig.

            Osten spiser jeg bare uden noget under. Det smager den lige så godt af ;-)

          • Okay… jeg er nu ret tosset med bønner, linser, kartofler osv.. så måske det ville være dumt at udelukke fra kosten!? Den overvejer jeg lige :)
            Jooo det er dejligt med en flad mave haha, hvem vil ikke gerne have det ;)

            Fint yoga indlæg, har netop selv lige været til flow (i fitnessdk), det er en dejlig måde at træne på..

  2. Argh, Jane, den er klassisk – ligesom jeg fik ære af skoldkopper alene mens min gemal holdt ferie i Spanien.

    God bedring til jer ;-)

    Svar