Chiafrø – hvad skal jeg bruge dem til?

I dag købte jeg en dåse chiafrø. For det skulle jo være så sundt. Det læser man flere steder, og de sagde det også i Hungry for Change. Helt fint, jeg er ikke svær at overbevise. Og nu har jeg som sagt også købt dem.

 

Chiafrøet kan tilsyneladende absorbere og holde på 12 gange sin egen vægt i væske, hvilket gør det til en stor fugtgiver, der holder kroppen hydreret. Chiafrøet indeholder 30% essentielle fedtsyrer, hvilket er planterigets verdensrekord. Chiafrø indeholder to gange så meget protein som andre frø og 5 gange så meget kalcium som mælk. Ydermere er der boron i frøet, som hjælper med at føre kalcium ind i knoglerne. Chia er mayaernes ord for ”styrke”.  

Kilde: Rawandmore

 

Chiafrø er jo ikke noget nyt. Jeg har bare aldrig købt det, for jeg har aldrig vidst, hvad jeg skulle bruge det til. Det ved jeg stadig ikke, men nu har jeg købt det.

 

 

 

 

Og det er her, I kommer ind i billedet, for der sidder med garanti en række chia-eksperter derude, som kender til en hel masse lækre anvendelsesmuligheder af dette superfrø. Så kom frit frem! Giv mig dit bedste tip til chia!

 

 

Madbandittens Juleopskrifter

Tag alle mine bedste juleopskrifter med i køkkenet med denne lille jule-ebog.

Low Carb juleopskrifter uden gluten og uden sukker.

Madbandittens Juleopskrifter: 59,-

39 kommentarer til “Chiafrø – hvad skal jeg bruge dem til?”

Skriv en kommentar

  1. Smoothies, havregryn/grød, müsli, oven på boller/brød og faktisk også i de fleste sammenkogte retter. 2.3 min. inden rettet er færdig hælder jeg et par spiseskeer frø i – man kan stort set ikke smage dem og det giver bare nogle ekstra gode mikro- og makronæringsstoffer.

    Svar
  2. Jeg putter det i min morgen mysli som jeg selv laver. Det smager fint deri. Min farvorit er sesamfrø. Ved dog ikke hvor sundt det er. ?

    Svar
  3. Hvis du stadig mangler en opskrift har jeg en til laks ??
    Hæld chiafrø på en tallerken, evt. med favorit krydderi. Læg laksen ovenpå chiafrø (ligesom ved panering) og stil dem med chiasiden opad og trække i ca. 5 min. Steg dem derefter på panden på begge sider og spis med din broccoli bearnaisesauce til ?? Mums!

    Svar
  4. Man skal lige være opmærksom på at der er anbefalinger om et max dagligt indtag på 15 g. Det svarer ca. til 1 spiseske

    Svar
    • Ja. Men man kan også være opmærksom på, at nogle af de advarsler, vi mødes med, virker forældede og ubegrundede ;-)

      Svar
  5. Her er et link til dejlig raw grød af havre og mælk med chia. Kan blandes med græsk yoghurt og alt hvad hjertet begærer af (tørret) frugt og nødder. Man kan bruge alle typer mælk – ko-ris-mandel-soya- eller krokus mælk, afh. ønske.

    Svar
  6. Jeg har lige spist ris a la mande, med chia i stedet for ris, og nu er jeg ret meget oppe at køre over det :) tror du man kan bruge det i sushi? Hvis man kan få det klistret nok, tænker jeg… Jeg er nemlig ikke så vild med blomkålsrisene desværre. Og gad vide om det kan komme i en kold risret, med rejer, karry, cremefraiche og grøntsager…? Tak for en god blog i øvrigt, jeg er meget inspireret af dine opskrifter :)

    Svar
  7. Jeg fand lige denne artikel på nettet fra 2009 … Ved du om der er kommet noget nyt i den sag ?

    Fødevarestyrelsen: Pas på chia-frø – Politiken.dk
    politiken.dk/mad/madnyt/…/foedevarestyrelsen-pas-paa-chia-froe/
    11/05/2009 – Selvom chia-frø sælges som en ingrediens i ansigtsmasker, er det indholdet af fedtsyrer og fibre, der fremhæves i butikken.

    Svar