Chiafrø – hvad skal jeg bruge dem til?

I dag købte jeg en dåse chiafrø. For det skulle jo være så sundt. Det læser man flere steder, og de sagde det også i Hungry for Change. Helt fint, jeg er ikke svær at overbevise. Og nu har jeg som sagt også købt dem.

 

Chiafrøet kan tilsyneladende absorbere og holde på 12 gange sin egen vægt i væske, hvilket gør det til en stor fugtgiver, der holder kroppen hydreret. Chiafrøet indeholder 30% essentielle fedtsyrer, hvilket er planterigets verdensrekord. Chiafrø indeholder to gange så meget protein som andre frø og 5 gange så meget kalcium som mælk. Ydermere er der boron i frøet, som hjælper med at føre kalcium ind i knoglerne. Chia er mayaernes ord for ”styrke”.  

Kilde: Rawandmore

 

Chiafrø er jo ikke noget nyt. Jeg har bare aldrig købt det, for jeg har aldrig vidst, hvad jeg skulle bruge det til. Det ved jeg stadig ikke, men nu har jeg købt det.

 

 

 

 

Og det er her, I kommer ind i billedet, for der sidder med garanti en række chia-eksperter derude, som kender til en hel masse lækre anvendelsesmuligheder af dette superfrø. Så kom frit frem! Giv mig dit bedste tip til chia!

 

 

De bedste fra Madbanditten – kan forudbestilles nu ♥

Min nye bog, De bedste fra Madbanditten, indeholder opskriften på at få langvarig succes med en Low Carb-livsstil, hvad enten du ønsker et vægttab med Keto eller bare en sundere livsstil uden sukker og kornprodukter.

Læs mere her og forudbestil dit eksemplar: De bedste fra Madbanditten

39 kommentarer til “Chiafrø – hvad skal jeg bruge dem til?”

Skriv en kommentar

  1. Smoothies, havregryn/grød, müsli, oven på boller/brød og faktisk også i de fleste sammenkogte retter. 2.3 min. inden rettet er færdig hælder jeg et par spiseskeer frø i – man kan stort set ikke smage dem og det giver bare nogle ekstra gode mikro- og makronæringsstoffer.

    Svar
  2. Jeg putter det i min morgen mysli som jeg selv laver. Det smager fint deri. Min farvorit er sesamfrø. Ved dog ikke hvor sundt det er. ?

    Svar
  3. Hvis du stadig mangler en opskrift har jeg en til laks ??
    Hæld chiafrø på en tallerken, evt. med favorit krydderi. Læg laksen ovenpå chiafrø (ligesom ved panering) og stil dem med chiasiden opad og trække i ca. 5 min. Steg dem derefter på panden på begge sider og spis med din broccoli bearnaisesauce til ?? Mums!

    Svar
  4. Man skal lige være opmærksom på at der er anbefalinger om et max dagligt indtag på 15 g. Det svarer ca. til 1 spiseske

    Svar
    • Ja. Men man kan også være opmærksom på, at nogle af de advarsler, vi mødes med, virker forældede og ubegrundede ;-)

      Svar
  5. Her er et link til dejlig raw grød af havre og mælk med chia. Kan blandes med græsk yoghurt og alt hvad hjertet begærer af (tørret) frugt og nødder. Man kan bruge alle typer mælk – ko-ris-mandel-soya- eller krokus mælk, afh. ønske.

    Svar
  6. Jeg har lige spist ris a la mande, med chia i stedet for ris, og nu er jeg ret meget oppe at køre over det :) tror du man kan bruge det i sushi? Hvis man kan få det klistret nok, tænker jeg… Jeg er nemlig ikke så vild med blomkålsrisene desværre. Og gad vide om det kan komme i en kold risret, med rejer, karry, cremefraiche og grøntsager…? Tak for en god blog i øvrigt, jeg er meget inspireret af dine opskrifter :)

    Svar
  7. Jeg fand lige denne artikel på nettet fra 2009 … Ved du om der er kommet noget nyt i den sag ?

    Fødevarestyrelsen: Pas på chia-frø – Politiken.dk
    politiken.dk/mad/madnyt/…/foedevarestyrelsen-pas-paa-chia-froe/
    11/05/2009 – Selvom chia-frø sælges som en ingrediens i ansigtsmasker, er det indholdet af fedtsyrer og fibre, der fremhæves i butikken.

    Svar
  8. Jeg er netop kommet hjem fra min lokale helsebiks med en bøtte chiafrø (den samme som på billedet – GoQi). Jeg læser næringsindholdet på etiketten og indeholder disse frø 37,5 g kulhydrater pr. 100 g. Det kommer virkelig bag på mig. Når jeg læser næringsindholdet på andre chiafrø er der omkring 5 g kulhydrater pr. 100 g. Hvad tror i jeg kan regne med? Jeg tænker chiafrø er chiafrø – det er i hvertfald den eneste ting sim står under indgredienser :)

    Svar
      • Når man søger oplysninger på nettet om chiafrø ernæringsingsindhold, så finde man at kulhydrat procenten ganske rigtigt er på 37,5 % så derfor afholder jeg mig fra dem.

        Svar
      • Ved godt dette er en gammel post, men jeg undrer mig helt vildt – jeg har en pose chiafrø med kulhydrat på 1,8 pr 100 gram og en med 23 pr 100 gram.. Ingen af dem er der gjort noget ved, og de ser helt ens ud – det er da underligt? Det samme har jeg oplevet med mange andre kerner, bl.a. Solsikke og græskar og også nødder.. Ved du hvordan det kan være? Har undret mig over det længe nu og tænkte du måske havde svaret ?

        Svar
        • Mjah det er underligt men når du begynder at læse næringsdeklarationer vil du finde masser af eksempler på det. Mit bedste gæt er at det skyldes, at varen er importeret og den ene (den med det høje kulhydratindhold) ikke er blevet tilpasset de danske retningslinjer for næringsdeklarationer. I Danmark opgiver vi kulhydrater i tilgængeligt kulhydrat, hvilket betyder at vi deklarerer fibre for sig. Det er modsat i andre lande, fx USA, hvor de samler de to under én.

          Jeg vil gætte på, det er det. Det samme kan du kunne finde på mandler, kokosmel og lignende produkter.

          Svar
  9. Hvor er det skønt med alle disse gode ideer. Jeg har længe haft en dåse stående, og jeg har ikke rigtig fået brugt frøene. Nu skal jeg har chia i min daglige madlavning.
    Tak

    Svar
  10. Jeg er begyndt at bruge dem til morgengrød :-) Om aftenen blander jeg 5 spsk. chiafrø i 1 dåse koskosmælk sammen med f.eks. vaniliepulver. Om morgenen røres det lige igennem og kan spises med alt muligt ovenpå: Müsli, bær, kerner osv. Kun fantasien sætter grænser ;-) Og så er den mættende! Min søn, som ellers er kræsen, får den med bananer skåret i skiver og solsikkefrø ovenpå. Man kan lave en stor portion og have den i køleskabet 2-3 dage og spise af den, hvis man kommer sent hjem og ikke kan nå andet.

    Svar
  11. Chiafrø bruges også til at jævne raw marmelade. Blend 2kopper frugt du kan lide (f.eks rabarber og jordbær) med 2tsk sukker og 2tsk chiafrø. Stil på køl og der er lækker marmelade dagen efter.

    Svar
  12. Jeg bruger chiafrø som “energidrik” på mine lange løbeture. Jeg blander frøene med vand og lime og sukker og en meget lille smule salt (ret vigtigt at få som langdistanceløber). Det frisker virkelig og er en helt naturlig energidrik modsat de klistrede geler og powerades og lignende.
    Jeg bruger dem også på bagværk og yoghurt.

    Svar
  13. Ps.. jeg har forresten endnu ikke haft tid til at afprøve dine hjemmelavede snickers barer.. uhmm de ser så gode ud og jeg skal helt sikkert prøve dem en dag.

    Svar
  14. Hej,

    jeg havde tænkt mig at købe dem da jeg skal bruge dem i en opskrift til sunde brownies og protein barer (hjemmelavet).
    Så er spændt på resultatet og hvad jeg synes om det.
    Mvh Miranda

    Svar
  15. Hej
    Jeg prøver i øjeblikket på at tabe mig, ved at undgå for meget mel =kulhydrater.
    Så jeg har lavet en pandekage af skyr,æg, husk,havreklid og udblødt hør/chia, salt og peber de fungere perfekt og smager godt.

    Svar
  16. Nej de behøver ikke males. Chia frø kan spises hele og stadigvæk give dig
    Alt det gavnligt, de er dog super gode hvis de bliver lagt i noget vand da de hæver i væske.

    Svar
  17. Ej, tak for alle de gode anvendelsesmuligheder. Jeg har netop sat en “knækbrødsdej” til hvile med chiafrø, en hulens masse andre frø og grøntsagspulpen fra min grønne juice. Er sørme lidt spændt på resultatet – som jeg selvfølgelig deler ;-)

    Så chia bruges meget som hørfrø? Og skal males i kaffemølle, hvis man vil have gavn af alt det gode indeni…?

    Svar
  18. Jeg blender dem med i morgensmoothien og bruger dem som drys på smoothie. Nogle gange putter jeg en stor skefuld i munden, de er sjove at tygge på:-)

    Svar
  19. Jeg plejer at bruge 50-100 gr chiafrø i din frøkiks-opskrift (istedet for samme mængde hørfrø) – det fungerer super godt :-)

    Svar