Spis dig glad

Jeg har tendens til et tungt sind. I foråret og sommeren har jeg det som regel fint, men i vinterhalvåret har jeg mest lyst til at gå i hi. Engang hvor jeg havde det svært over en længere periode, lånte jeg derfor Marianne Fjorgårds bog “Spis dig glad”, om humørstimulerende mad til depressioner og vinterdepressioner. Jeg er storfan af funktionel mad og spis dig rask, mad er medicin og den slags. Bogen her handler om, hvordan du kan spise dig til et højere serotoninniveau ved at spise fødevarer, der indeholder tryptofan, som er en aminosyre, som kroppen skal bruge til at danne serotonin. 

Desværre var en del af anbefalingen, at jeg skulle bruge kulhydrater som en slags selvmedicinering*. Kulhydrater hæver nemlig humøret. Behøver jeg at sige, at jeg ikke blev specielt lykkelig af den metode? Men at jeg til gengæld blev tykkere? Og jeg kender bare ikke mange kvinder, der bliver lykkelige af at blive tykkere. Ikke mig i hvert fald.

Til gengæld oplevede jeg i den grad, at “låget lettede”, da jeg for første gang udelukkede mælkeprodukter og gluten på én gang. Ikke nok med at min konstante mavepine forsvandt. Men min sindsstemning steg også lige et par grader. Jeg følte virkelig, at den sorte sky, der havde tynget mig, forsvandt. Og jeg var helt euforisk. Jeg kunne næsten gå på vandet! Det er 1½ år siden nu, og euforien har for længst lagt sig, men det er min stærkeste oplevelse af, hvor stor betydning det har for mig, at jeg hælder det rette mad indenbords.

*Til bogen forsvar vil jeg nævne, at den også indeholdt en masse fornuftige råd, som fx forsøge sig med at udelukke gluten og mælk. Både gluten og mælk er svært nedbrydelige for kroppen, og mange vil derfor opleve en hurtig lettelse, når kroppen ikke længere skal kæmpe med den mad, der spises.

Den eneste Low Carb-kogebog, du behøver

Low Carb-Keto-LCHF. Kært barn har mange navne. Få styr på forskellene og få samtidig 120 af mine bedste opskrifter til alle dagens måltider. Perfekt til at lave ugens madplan og tage med i køkkenet

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

3 kommentarer til “Spis dig glad”

Skriv en kommentar

  1. Å kjenner meg igjen…humøret er mye mye bedre på LCHF. Tåka har lettet! Supert tips å gå i seng kl.21. Det skal jeg spare til vinteren som jeg også har store problemer med!! Takk

    Svar
  2. Jeg synes helt klart at mit humør er mest stabilt på LCHF.
    Tryptofan findes jo i rigtig meget af den mad vi spiser på LCHF
    feks mælkeprodukter-særlig ost, kalkun, nødder særligt mandler, æg , avocado og fisk.
    Jeg smider dog både NN CLO og et dosis D3 ned i vinterhalvåret -virker fantastisk…
    -og erkender at jeg mest har lyst til at gå i hi fra November til Februar ;)
    Faktisk valgte jeg hele denne her vinter at begynde at gå i seng kl. 21…. ikke at jeg sov der- men trappede ned- slukkede tv/mac-og jeg har følt mig langt bedre tilpas i år.

    Svar
  3. Jeg vil jo anbefale slik, men ved godt, at det er udelukket for en low carber ;) For mig virker det bare, altså sådan helt seriøst, men kun til et vist punkt, hvor glædekurven falder støt, og jeg begynder at føle mig ulækker og meget lidt glad.

    Fedt, at du har knækket koden til, hvordan dit system har det bedst. Det er jo umenneskeligt at have konstant mavepine.

    Svar