Mælkefri

 

Jeg tåler faktisk ikke mælkeprodukter så godt. Men i forhold til gluten synes jeg simpelthen, at de er så svære at undvære. Og jeg  har ikke rigtigt fundet nogle erstatningsvarer, som jeg synes, jeg kan sætte i stedet for. De tilsvarende sojaprodukter kan til nøds gå, men det er løgn at påstå, at de smager lige godt.

På det seneste har jeg fokuseret mere på at spise laktosefrit end mælkefrit, og det har sådan set også været ok. Jeg ved fra tidligere tests, at laktosen er en større synder end kaseinet (mælkeproteinet), men at ingen af delene er helt godt. Men nogle gange skal man også opveje det mod livskvaliteten. Og det er ikke, fordi jeg ikke kan være lykkelig uden mælkeprodukter, men de forsøder tilværelsen og gør mange ting nemmere, fx på et restaurantbesøg som i går hvor jeg fik en bøf af Angus Kvæg med en hjemmerørt bearnaise.

På det sidste synes jeg, at min mave er begyndt at lave ballade igen, og det plejer at betyde, at det er på tide at tage mælkeprodukterne fra. Eller i hvert fald begrænse til de særlige tilfælde. Så jeg går og tager tilløb til at tage en periode uden mælkeprodukter. Pokkers at nå til den konklusion, når man lige har handlet lækre laktosefrie varianter på den anden side af Øresund. Men det må blive udfordringen  for næste uge. Mad uden mælkeprodukter. LCHF uden ost og smør? Suk…

Indkøbt er flg.:
Ghee (klaret smør renset for både laktose og kasein)
Sojafløde
Flere olier
Fåreyoghurt
Fåre- og gedeoste

Tips og tricks modtages med kyshånd!

Den eneste Low Carb/Keto-kogebog, du behøver!

Få fornyet inspiration og opskrifter til dit Low Carb/Keto-liv.

Perfekt til Keto, Low Carb, LCHF og til dig der gerne vil spise sundt og lækkert!

Læs mere her: De bedste fra Madbanditten

5 kommentarer til “Mælkefri”

Skriv en kommentar

  1. Nej – har læst op det men synes det lyder lidt sært.

    Mandelmælk og den slags er nemt at lave.
    Du sætter nødder/mandler i blød i mindst 10- 12 timer.( sundest for dig -og du får mest ud af det)
    Smider dem op i blender/food processor med nyt vand, evt lidt salt -måske en dadel eller lign- jeg bruger som regel ikke det sidste men emsen synes det smager godt.. og blender løs -sier igennem et ostelæred eller lign.
    Snulderet kan puttes i kage ;) eller i divs pandekager eller fars. Holder ca 3-4 dage i køleskabet. Mængden af vand tilpasser du alt efter hvor fed du vil ha det.
    Så længe jeg kan få ghee og en eller anden form for ost så kan jeg godt overleve uden mælk men jeg er nu glad for at jeg er på fløde/creme fraise og den slags igen.
    Havde en grim sommer hvor jeg var tvunget mælkefri efter en voldsom opblomstring i mine tarme Det var så bare rug og hvede jeg ikke havde det godt med.

    Svar
  2. Tusind tak for alle de gode tips. Jeg har levet uden mælk i lange perioder tidligere så jeg ved også godt at jeg bare lige skal over den første barriere og så går det fint.

    Henriette, jeg har faktisk aldrig lavet nøddemælk selv men jeg brugte mandelmælk fra helsekosten sidst. Syntes det var det, der smagte bedst i fx kaffe. Denne gang vil jeg klart prøve at lave det selv. Er der nogen af jer, der har prøvet at lave den lchf æggemælk?

    Svar
  3. Kjedelig! Skjønner du ikke synes dette er morsomt. Jeg bruker kokosmelk masse når jeg vil unngå melkeprodukter. Skiller man kokosmassen fra vannet kan du blande “kremen” med litt sitron og f.eks. sukrin. Pisk det til det blir kremaktig. Dette blir kjempe godt på kaker, som dessert med bær eller yogurt.

    Lykke til!

    Svar
  4. Min datter er kun laktose int. og kun i mild form
    så jeg har da lidt tips;
    En anden gang
    Lav Ghee selv – jeg har en lang udførlig beskrivelse på min blog- det er nemt og billigt og du ved hvilke slags smør der brugt.( jeg tro forøvrigt at du sagtens kan tåle ordentligt smør efter en udrensningsperiode…

    Sojafløden er jeg aldrig blevet gode venner med- synes den smager ad -og så er jeg ikke vild med sojaprodukter til mig eller hende.
    Jeg bruger en del hjemmelavet mandelmælk, sesam mælk / eller andre nøddemælke ( især gode i smothies, desserter og crmede ting)
    Når du laver den selv kan du selv bestmme hvor fed den skal være- alt fra sødmælk til mere fløde agtig. Den er også ret sund i forhold til de søde købeversioner.
    Kokosmælk er et hit i kakao her-Halvt blandet med vand – eller i desserter og assiatiske sovse. Kan syrnes som yoghurt/kefir.
    Rismælk har jeg brugt i bechamelsovs- sammen med riiigelig ghee- men det laver jeg jo ikke pt. da det ikke kan betegnes som en mælk men mere er en grynjuice.
    Nogle af de bløde gedeoste kan røres med citronsaft så de minder i smag om fed creme fraise. Jeg er dog selv ikke til ged- mens fåremælk/yoghurt og ost er ok – især Knuthenlunds fåre brie;)

    Når du måske en gang vælger komælk igen så gå efter rene jersey/guernsey produkter( sidsnævnte findes næsten ikke i DK desværre)
    – deres protein ( kassein) minder om gede/fåre/menneske ) og giver færre problemer.
    I irma har de en ren jersey gouda oast f eks og jeg mener også de har creme fraise af ren jersey.
    og så er der jo rå mælk = upast mælk – rigtig mange med både laktose int. og kassein allergi tåler rå upast mælk- men det kræver en god kontakt til en samvittighedsfuld bonde.

    Svar