Skønne, grønne kiks

I dag har jeg lavet de skønneste, grønne kiks for at imødekomme sukkertrang og andre uvelkomne gæster. 

Opskrift (ja, eller opskrift er måske så meget sagt når man bare kaster noget ned i en skål og prøver at få det til at klistre sammen, men så ingredienser da:
Græskarkerner
Sesamfrø
Hørfrø
Hampeproteinpulver
Mandelmel fra Funktionel Mad
Æggehvider
Salt

De tørre dele kværnes til mel i foodprocessor eller lign. anordning og æltes sammen til en kugle med æggehviderne. Rulles fladt ud med kagerulle. Jeg plejer at rulle dejen på bagepapiret med endnu et stykke bagepapir ovenpå, da dejen ellers klistrer fast på kagerullen. Når dejen er flad og fylder det meste af en bageplade, skærer jeg firkanter med et pizzahjul og putter pladen i ovnen, så de får 30 min. ved 160 g (af hensyn til bevaringen af de gode olier, naturligvis!). Trylle, trylle, super lækre, grønne kiks, som kan holde sig friske et par dage i en lufttæt beholder.

Den eneste Low Carb-kogebog, du behøver

Low Carb-Keto-LCHF. Kært barn har mange navne. Få styr på forskellene og få samtidig 120 af mine bedste opskrifter til alle dagens måltider. Perfekt til at lave ugens madplan og tage med i køkkenet

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

9 kommentarer til “Skønne, grønne kiks”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane
    Jeg har har søgt og søgt på din blog efter, hvilket proteinpulver(mærke), du bruger/anbefaler. Ville det være dette? Jeg leder efter noget, der er så naturligt som muligt. På forhånd tak:) Mvh Julie

    Svar
    • Hej Julie

      Jeg bruger faktisk ikke proteinpulver overhovedet. Indlægget, du har ramt her, er mange, mange år gammelt.

      Det sidste års tid er jeg dog begyndt at bruge collagen-protein, men jeg bruger det mere som kosttilskud end som protein. Jeg bruger den fra Great Lakes eller LINEAVI, som begge er lavet fra græsfodret kvæg.

      Skulle jeg vælge et normalt proteinpulver, ville jeg nok bruge ren valleprotein (dvs. ikke smagssat) eller ærteprotein, men jeg er ikke vild med nogle af dem og ved faktisk heller ikke hvad jeg skulle bruge det til. Hvis jeg gerne vil have ekstra protein i fx en smoothie, bruger jeg æg. Rå æg. Yes :)

      Er det noget specifikt, du skal bruge det til?

      Svar
      • Hej Jane
        Tusinde tak for svar:) Jeg spiser en del mælkeprodukter som skyr, yoghurt mv. (min go to når det skal gå stærkt;)), men i den forbindelse savner jeg en hurtig måde at få det til at mætte noget mere – derfor mit spørgsmål. Dbh Julie

        Svar
        • Ah ja. Yoghurt og skyr mætter rigtig dårligt, da det ikke indeholder fedt (og tit også indeholder alt muligt andet sukker/kulhydrat for at fjerne den bitre smag). Jeg synes hytteost blandet med græsk yoghurt 10% mætter ok. Eller bare græsk yoghurt 10%.
          En smoothie med proteinpulver synes jeg faktisk heller ikke mætter rigtigt. Protein (fra kød fx) mætter jo meget, fordi kroppen skal bruge meget energi på at nedbryde det. Proteinpulver er mere tilgængeligt og har ikke helt den effekt. Proteinpulver er bedst, synes jeg, som tilskud, hvis man har svært ved at få spist nok protein, hvis man træner meget fx…
          Det er jo ikke helt det, du spurgte til :) Jeg ville nok vælge den usødede valleprotein fra Urtekram, hvis jeg skulle købe proteinpulver, tror jeg :)

          Svar
  2. Hej Jane
    Jeg ville lige hører, hvor meget af hver ting kommer du i dit grønne knækbrød , og hvor mange hvider bruger du bruger i dit knækbrød. Vh Connie

    Svar
  3. Super ide! :) Jeg kender ikke til hamp, ikke lige på den måde i hvert fald, men jeg gætter på, at de også kan bages uden, hvis man ikke skulle have sådan en pose i skabet :)

    Svar
    • HAMPEPROTEINPULVER er den bedst sammensatte proteinblanding på markedet ift de essisentielle aminosyrer, der jo er byggestenene i vores kost – specielt for os, der ikke spiser kød.
      Den er ret dyr, men drøj og har mange anvendelsesmuligheder.
      Anna

      Svar