10 x morgenmad på striks LCHF


Min morgenmad i dag bestod af to spejlæg med smeltet ost henover og et par stegte brunchpølser. Hertil min morgensjus og en kop kaffe med fløde og kokosolie. Det var måske ikke verdens mest spændende, men det smagte dejligt og mættede godt.

Morgenmaden volder mig sjældent problemer. Ind imellem får jeg dog henvendelser fra folk, som savner morgenmadsinspiration – særligt til striks LCHF. Jeg har derfor samlet et lille udvalg her.

Mængder, synes jeg altid, man skal lade være individuelt. Min appetit og portionsstørrelse er ikke en almengyldig skabelon.

Så husk at lyttte til din sult- og mæthedsfølelsen. Stop med at spise, når du er mæt eller spis noget mere, hvis du stadig er sulten.

Min egen appetit varierer fra dag til dag afhængigt af aktivitetsniveau, hvad og hvor meget jeg spiste dagen før etc.

Men here goes:

5 x morgenmad på striks LCHF

10 x MORGENMAD PÅ STRIKS LCHF

PS: Husk at striks LCHF ikke er nogen eksakt disciplin.

Dels er det hele jo et spørgsmål om kontekst, og dels kan der være individuelle forskelle på, hvad der skal til, for at vi hver især kommer i/bliver i ketose. Så brug også din sunde fornuft og ret opskrifterne her til, så de passer til dig og dine behov.

Skal jeg hjælpe dig i gang med Keto?

Få hjælp fra mine madplaner, komplette kostplaner til vægttab eller mit populære Keto kursus.

Se mere her >>

 

52 kommentarer til “10 x morgenmad på striks LCHF”

Skriv en kommentar

  1. Kære Jane
    Jeg ville så gerne tabe mig meget, men er afhængig af kulhydrater – særligt kartofler og brød. Maden (de tunge kulhydrater) har og har haft en super vigtig funktioner for mig på en måde at dulme mig selv. Når jeg er presset psykisk eller er træt, er det den form for mad jeg craver – og det synes umuligt for min krop at komme ud af den vildfarelse. Jeg forsøger ikke at være presset og stresset, men det sker og alle de gode intentioner er forsvundet som dug for solen.
    Jeg er 56 år og har prøvet så meget i så mange år, at jeg nærmest har givet op. Men jeg hader at være tyk og blive begrænset i fysisk og psykisk lethed. Jeg bliver tiltagende syg med smerter og kropsbesvær, så jeg synes jeg har ryggen mod muren.
    Jeg ved. at KETO kost giver fine vægttab – derfor kigger jeg denne vej. Mon du har nogen erfaring med dyb og mangeårig psykisk afhængighed af kulhydrater – og hvordan man kommer godt over det?
    På forhånd TAK
    Tina

    Svar
    • Hej Tina
      Ja, det har jeg faktisk en del erfaring med, men det er et kompleks område og måske rækker det også lidt ud over mine kompetencer.

      En situation som din kræver et stort mentalt arbejde. Jeg læser det, som om du er klar til dette, men det er vigtigt, at der ligger en dyb accept af, at nu skal tingene ændre sig, for du kan ikke gøre det halvt. Keto kan hjælpe dig ved at dæmpe trangen til kulhydrater, men det kræver, at du gør det og at du gør det 100%. Det medfører ofte en slags sorgproces, fordi du vil tage dine vante og trygge hjælpere væk og du vil blive tvunget til at mærke ting, du har forsøgt ikke at mærke i årevis. Men selvom det lyder begrænsende, vil du opleve en frihed, som du formentlig ikke kan huske at have haft tidligere. Prøv evt. at læse dette indlæg.

      Det er ligeledes vigtigt, at du tør lade tankerne om vægttabet falde i baggrunden i den første tid. Det afgørende i starten er at du skal lykkes med kulhydratrestriktionen indtil din krop har tilpasset sig fedtforbrændingen, for det er det, der skal bære dig igennem i det lange løb. Når det er sket, vil du enten spontant eller bevidst spise mindre og du kan langsomt arbejde dig igennem de kilo, du skal tabe.

      Hvis du føler dig klar til at forpligte dig til en frisk start, vil jeg anbefale dig mit Kickstart-kursus. Her får du 6 ugers gradvis indføring i at bruge Low Carb/Keto til livsstil og vægttab. Kurset er blottet for det vægtstress, du kan opleve andre steder og der er fokus på de mentale værktøjer og strategier såvel som på de madmæssige. Det er den mest grundige ressource, jeg har til folk i din situation.

      Håber, dette kan hjælpe dig lidt videre – og rigtig god vind ❤️

      Svar
  2. Jeg har desværre taget en masse på pga medicin. Det kom let på, men sidder fast nu. Jeg tænker at keto måske er vejen frem…. elsker grønne grøntsager, men får desværre blodfortyndende som bliver påvirket negativt af specielt de grønne grøntsager. Tænker alligevel at det kan være vejen frem for mig og så må jeg spise det mere blodfortyndende medicin

    Svar
    • Hej Tessa
      Det lyder lidt skørt i mine ører at spise noget, der vil øge dit behov for medicin. Vil du uddybe hvorfor du synes, det er en god vej for dig?

      Svar
  3. Hej
    Jeg har en Autoimmum sygdom. Har levet af Keto siden april måned og tabt 20 kg, men har stadig mange smerter i mine led og muskler. Derfor er jeg blevet anbefalet at holde mig fra natskytteblomster også dette syntes jeg er svært da mange opskrifter er enten med tomater, paprika, chili, Peberfrugt og abugine. Har ikke spist dem i 14 dage nu og jeg kan dsv. mærke en forbedring af smerterne. Mit problem er at jeg er kørt fast i kylling spidskål eller iceberg salat og chirknækbrød….
    mangler ideer til ny inspiration.

    Svar
    • Det er da dejligt at det hjælper dig.

      Jeg har desværre ikke andre input end at du må undersøge, hvilke grøntsager, der tilhører natskyggefamilien og så tage for dig af retterne af alle de andre. Der er ingen grund til kun at spise icebergsalat og spidskål, når der findes så mange andre muligheder.

      Svar
  4. Hej. Jeg spiser hverken kød eller mælk – blot æg fra øko fritgående høns…. Har enormt meget lyst til din Keto-kur! Skal kun tabe 4-5 kg, men har et kæmpe sukkerforbrug og vil meget gerne komme det til livs og føle mig sundere! Jeg ser riiiiigtig meget kød og mælkeprodukter i dine opskrifter. Har du lavet noget til folk der er veganere eller tæt på?

    Bh Line

    Svar
    • Hej Line

      Keto uden kød giver ikke rigtigt mening, da Keto jo har animalsk protein i centrum. Kun at spise æg vil blive lidt…. uappetitligt, synes jeg. Eller det ville jeg i hvert fald synes, hvis jeg skulle dække min krops behov for protein via æg alene. Så jeg tror ærligt talt, du har bedre chance ved at rydde op i din kost og lade være med at spise alt det sukker. Det ved jeg godt er nemmere sagt end gjort og kroppen har jo et stort behov for protein og din stærke sukkertrang kan jo sagtens hænge sammen med, at du får for lidt af det. En anden løsning kunne også være, at det er dine præferencer, du skal overveje. Måske tilføre lidt fisk, så du har mere at vælge imellem. Det tror jeg ville være en mere langtidsholdbar løsning.

      Svar
    • Hej Chanet

      Keto i det hele taget er jo en ret kødtung/animalsk protein-tung kost. Det kan jo godt lade sig gøre med bare fisk og skaldyr men du skal jo være forberedt på at de ting skal fylde en pæn del til alle måltider. Læs evt. også om de forskellige typer Keto her: https://www.madbanditten.dk/keto/forskellige-typer-keto/

      Kickstart tager ikke højde for dine individuelle præferencer. Det er et kursus, der lærer dig at spise Keto men hvad du vælger at spise er din egen sag.

      Svar
  5. Hej Janne

    Har du nogle restaurant du ville kunne anbefale, brunch, frokost, middag?
    Endelig er jeg blevet smertefri og mine kilo forlader stille og roligt min krop:)
    Corona har været godt for noget, men snart kommer den socialedel tilbage til min hverdag.
    Hilsen
    Anette

    Svar
    • Keto og striks lchf er det samme. Det er der hvor man begrænser kulhydratindtaget så meget (til 20-30 g pr dag), at kroppen går i ketose (fedtforbrændende tilstand)?

      Svar
  6. Hej Jane
    Jeg kan ikke tåle mælkeprotein, og jeg tænkte på hvad jeg kan erstatte fløde og lignende med. Jeg har efterhånden prøvet alt det plantebaserede, men hvad vil være bedst at bruge når man er på LCHF?
    Har du nogle bud? Og er der noget jeg skal holde mig helt fra?

    Svar
    • Når jeg periodevist holder pause med mælkeprodukterne, bruger jeg smør/ghee, kokosmælk, kokosolie, olivenolie og avokado/avokadoolie og måske lidt mayo som mine primære fedtkilder. Og så sørger jeg altid for at vælge proteinkilder med indbygget fedt, dvs. kød med naturlig høj fedtprocent, kylling med skind, fed fisk osv. Så behøver man ikke spekulere så meget over at lægge fedt til.

      Og ja, hold dig fra alle andre planteolier, dvs. ingen solsikkeolie, vindruekerneolie, tidselolie eller ‘unavngiven vegetabilsk olie’. Og helt sikkert ingen veganske frankenfoods.

      Svar
    • Det kan du sagtens. Lad din appetit afgøre mængderne. Det er nemmere på den måde og når du spiser low carb reguleres din appetit, så du ikke behøver ydre regler til at regulere portionsstørrelser.

      Min mand spiser 3 æg og en halv pakke bacon, hvis det kan hjælpe…

      Svar