Hvad er LCHF?

Hvad er LCHF?
LCHF er kort for Low Carb High Fat og er et udtryk for, at man spiser en kost, der indeholder få kulhydrater og meget fedt. Egentlig kan man sige, at man har vendt kostpyramiden på hovedet, idet man har vinket farvel til alle kornprodukter og stivelsesholdige kartofler og så selvfølgelig sukker.

Jeg har også forfattet en lille guide til, hvordan du kommer godt i gang med LCHF. Den kan du læse her.

Men hvad spiser man så på LCHF?
Principperne er ret enkle. I stedet for en kornbaseret kost spiser man på LCHF sig mæt i:

¤ Masser af grøntsager, primært dem, som vokser over jord,

¤ Kød, alle slags, også fugl, fisk og æg. Spis gerne fede udskæringer og spis gerne fedtkanten på kødet eller skindet på kyllingen. Vælg gerne kød fra dyr, der været på græs (økologisk eller frilands) af hensyn til bedre fedtsyresammensætning og dyrevelfærd.

¤ Fede mælkeprodukter som piskefløde, fede oste, cremefraiche 38 %, græsk yoghurt 10 %

¤ Naturligt fedt som godt økologisk smør (ikke blandingsprodukt), god olivenolie, kokosolie (i glas fra helsekosten, ikke palmin fra køledisken).

¤ En smule nødder og bær.

Hvis man ikke er så striks, inviterer man også en smule rodfrugter og frugt indenfor. Det gør jeg bl.a. Læs mere her: Hvad er STRIKS LCHF egentlig? og læs også: Frugt og LCHF

Når man spiser på denne måde finder man ud af, hvor lidt man faktisk behøver pastaen under kødsovsen eller brødet rundt om burgeren.

Jamen så spiser man jo mættet fedt!! Er det ikke farligt?
Når man skærer de store kulhydratkilder fra, er det vigtigt, at man øger på noget andet energigivende. Og i modsætning til hvad mange tror, er dette ikke protein. Nej, det er fedt. Naturligt fedt, forstås. Det betyder, at det meget udskældte mættede fedt fra dyr og kokosprodukter igen er inde i varmen, ligesom det også er okay at spise æg dagligt. Så velkommen til god, gammeldags kærnet smør, fed kokosmælk, fløde og fede oste. Opgøret med det mættede fedt og med kolesterolmyten er klart det mest kontroversielle i LCHF.

Når man spiser få kulhydrater og mere fedt, får fedtet en helt anden metabolisk funktion i kroppen. Kroppen skifter så at sige brændstof og begynder at forbrænde fedtet som energi i stedet for kulhydrater. At tale om, at det er sund/usundt at spise fedt er lidt meningsløst, for det afhænger af, hvad du spiser fedtet sammen med. At spise meget fedt samtidig med at du spiser mange kulhydrater er fortsat en usund og fedende kombination. Men det gør vi jo netop ikke, når vi spiser Low Carb High Fat.

Vil du gerne læse mere om det, kan jeg varmt anbefale den danske læge Uffe Ravnskovs bog Hvorfor et højt kolesteroltal er nyttigt og den amerikanske videnskabsjournalist Gary Taubes Why We Get Fat and What To Do About It. Bogen er en mere letlæselig version af hans Good Calories, Bad Calories, som også kan anbefales, hvis du vil helt til bunds.

Så hvad spiser man ikke på LCHF?

¤ Kornprodukter (brød, ris, pasta, havregryn, morgenmadsprodukter) – heller ikke de glutenfrie af slagsen

¤ Sukker (slik, sodavand, kage etc.)

¤ Øl (flydende brød – æv!)

¤ Fedt af dårlig kvalitet, dvs. margarine, transfedt, olier med højt indhold af Omega 6 (solsikkeolie, sojaolie, majsolie, tidselolie, vindruekerneolie etc.)

¤ Tilsætningsstoffer, kunstige sødemidler, lightprodukter med ingredienslister med ord, der ikke kan udtales

Her nedenfor ser du et udsnit af det mad, man spiser på LCHF. Det er faktisk ret enkelt!

LCHF

Det bedste ved LCHF er…
At man er mæt, og at man har stabilt blodsukker dagen lang. En kost med rigeligt fedt giver nemlig lang og stabil mæthed, og det er noget af det første, folk bemærker, når de skifter fra en fedtfattig kost til LCHF. Det er en befrielse for de af os, der har levet med ustabilt blodsukker, og som har været nødt til at spise hver 2. eller 3. time for ikke at gå sukkerkolde. Andre gode sidegevinster er mere energi, bedre søvn, færre humørsvingninger, osv. Listen er lang.

Og hvad med vægten?
Rigtig mange søger i første omgang LCHF med ønsket om et vægttab, og rigtig mange oplever, at de kan tabe sig og samtidig spise sig mætte for første gang i deres liv. Andre oplever, at vægten bare stabiliserer sig, og at de dermed slipper for elevatorvægt op og ned i en uendelighed.

Læs også: Tab dig med LCHF

Vil du vide mere?
Er du blevet nysgerrig efter at læse mere om LCHF  så tag et kig på mine tre LCHF-bøger, som er på dansk. Besøg også den svenske læge Andreas Eenfeldts blog. Han har lavet en fin og gratis folder på dansk om LCHF, som du kan hente her.

Eller tag små 10 min. og se denne fremragende lille film. Den er temmelig morsom.

Er der flere ting, du er i tvivl om? Så læs mere her:

Jamen hvor meget må jeg spise? – et bud på en LCHF-tallerkenfordeling

Må jeg spise (…) på LCHF?

LCHF – generelle spørgsmål

LCHF og vægttab

LCHF – fedt og kolesterol

LCHF og ketose

LCHF – fertilitet, graviditet og amning

greyline