Om mig

 

Jane FaerberHvem skriver?
Jeg hedder Jane, og jeg er 38 år. Jeg er uddannet cand. mag. i fransk og retorik fra Københavns Universitet og kostrådgiver med speciale i LCHF og PALEO.

Tidligere har jeg arbejdet mange år i mediebranchen. I sommeren 2012 sagde jeg mit job op og jeg har siden udgivet fire bøger om LCHF, nemlig LCHF – SPIS DIG MÆT OG GLAD, som udkom ved Politikens Forlag i april 2013, MÆT & SLANK med LCHF, som udkom i januar i år og LCHF – Brød & Kager, som udkom i marts i år. I januar 2015 udkom min fjerde bog, som hedder LCHF året rundt.

Jeg bor i Valby sammen med min mand, som jeg har kendt i en menneskealder, og vores tvillinger på 9 år.

Her på Madbanditten blogger jeg om den mad, jeg spiser. Min mad er inspireret af de svenske principper for LCHF – Low Carb High Fat, som er en kosttendens, hvor man spiser få kulhydrater og meget fedt. Du kan læse mere om LCHF her. Da jeg ikke er eller har været overvægtig, er der dog stadig plads til en del kulhydrater i min kost. Så længe jeg spiser dem med godt med fedt! Læs mere her: Forskellige typer LCHF til forskellige mennesker

Hvorfor spiser du LCHF?
Jeg har altid været et meget pligtopfyldende menneske, og jeg har fulgt vores officielle kostanbefalinger i det meste af mit voksne liv. Men jeg var i voldsom mistrivsel. Jeg døjede med ondt i maven, oppustethed, fordøjelsesbesvær, humørsvingninger, uforudsigelige vredesudbrud, konstant sult, svingende vægt, dårlig søvn og en sukkertrang af en anden verden. For fem år siden fandt jeg ud af, at jeg ikke kunne tåle gluten, og det hjalp mig meget i første omgang at få det fjernet fra kosten. Men jeg havde stadig svært ved at blive mæt, og mit blodsukker svingede stadig op og ned, og det var først, da jeg begyndte at skrue lidt op for fedtindtaget, at jeg pludselig oplevede, at min krop faldt til ro. Samtidig stødte jeg på nogle svenske blogs, som skrev om noget, de kaldte LCHF – Low Carb High Fat. Her var nogle mennesker, nogle af dem var oven i købet læger og fagprofessionelle, som argumenterede for, at det var sundt at skrue ned for kulhydraterne og op for fedtet! Og deres beskrivelser passede godt til min egen oplevelse, så til sidst stoppede jeg helt med at spise korn og gav slip på den indgroede fedtforskrækkelse, og det føltes meget rigtigt.

Min kost i dag består af masser af grøntsager, gode proteiner fra kød, æg og ost og godt med gode fedtstoffer fra smør, olier og nødder. Korn er ikke en del af min kost. Korn gør mig træt og sulten, og det samme gør sukker. Sukker gør mig desuden sur og tyk.

Jeg tror på, at rigtige mennesker skal leve af rigtig mad. Mad, som er minimalt forarbejdet, og som kroppen kan genkende som næring. Du finder derfor ikke lightprodukter i mit køkken, heller ingen Aspartam, som, jeg tror på, er gift for kroppen, maden er oftest økologisk, og jeg vælger produkter med færrest mulige tilsætningsstoffer, der hvor jeg kan. Jeg går gerne en omvej for at få det rigtige produkt. For det meste, ikke? Jeg er ikke fanatisk, men jeg prøver at gøre mig umage.

Hvorfor startede du Madbanditten?
Jeg startede Madbanditten i februar 2011. Formålet med bloggen var egentlig oprindeligt en slags hjælp til selvhjælp. Jeg spiste LCHF, hvilket på daværende tidspunkt var temmelig ukendt i Danmark, og jeg gjorde mig en hel masse forskellige erfaringer med det. Både gode og dårlige. Med tiden har jeg lært mig selv bedre at kende og kan nu som regel mærke, hvornår jeg har brug for mad, og hvornår jeg har brug for at slappe af, være alene, sove eller noget fjerde.

Med Madbanditten har jeg også et ønske om at formidle en livsstil, som emmer af sundhed, selvom de officielle kostanbefalinger er vendt på hovedet. Low carb bliver ofte sat i forbindelse med en kost rig på bacon og smør og fattig på grøntsager, og det billede vil jeg rigtig gerne gøre op med.

Hvad er budskabet på Madbanditten?
Mit vigtigste budskab er, at vi hver især skal lære at lytte til os selv og finde vores egen vej. Der er så mange sundhedsanbefalinger, som går i modstridende retning, og vi bliver sundhedsforvirrede, hvis vi skal prøve at leve efter dem alle. Desuden tror jeg, at man skaber enormt meget kropsstress ved at forsøge at følge andres regler. Det duer ikke at spise få kulhydrater, fordi ”det siger Jane fra Madbanditten”. Det er langt bedre at gøre det, fordi man kan mærke med sig selv, at kroppen reagerer prompte med bedre og længerevarende mæthed, mere ro, vægttab eller stabil vægt, mindre oppustethed, mere energi og bedre humør. Derfor vil du heller ikke finde rigide regler og systemer, som du kan følge her på bloggen. Det er ikke mig, der vil fortælle dig, hvor mange kulhydrater eller hvor meget fedt, det er rigtigt for dig at spise. Det er kun dig selv, der kan mærke det.

At lave ændringer i sit liv handler meget om, hvordan man sælger budskabet til sig selv, og derfor tror jeg rigtig meget på, at man skal operere med tilvalg i stedet for fravalg. Hvis man hele tiden fortæller sig selv, at man i hvert fald ikke må spise sukker og brød, går der ikke lang tid, før man forvandler sig til en 3-årig i trodsalder, og benene af sig selv trasker ind til Lagkagehuset og køber en pose fuld af boller og kanelsnegle, som er spist, inden man når hjem.

Mit budskab på Madbanditten er også, at den mad, vi spiser, kun er en del af vores samlede sundhed. Stress er for mig at se en stor og vigtig faktor i mange kvinders sundhed. Inkl. min egen. Jeg har prøvet at være rigtig stresset og har mærket, hvor kolo-enorm forskel, det gør, at de stresshormoner har forladt min krop. De har indflydelse på langt flere ting, end vi umiddelbart går og tror.

Hvad er dit bedste råd til folk, der gerne vil i gang med LCHF?
Giv det et forsøg! Prøv det i en uge, 14 dage eller tre uger. Hvad du nu lige synes, du kan overskue. Det er meget nemmere at overskue en kort periode, end at du aldrig nogensinde igen må spise sukker eller brød resten af dit liv. Med sådan en besked har man jo nærmest lyst til at give op på forhånd. Så start med en kortere periode. Der er chance for, at du selv på så kort tid vil opleve så mange positive sidegevinster, at du ikke har lyst til at vende tilbage til din gamle kost.

Og husk fedtet. Dette er ikke en low carb diæt. Der er en grund til, at det hedder low carb HIGH FAT. Det er, fordi det er vigtigt, at du skruer op for fedtet, når du skruer ned for kulhydraterne. Det kan ikke gentages nok gange.

Men rigtig varmt velkommen til. Jeg håber, du finder noget, du kan bruge, og at du har lyst til at deltage i diskussionerne.

Jane Faerber

HUSK også at tilmelde dig Madbandittens nyhedsbrev! 

LÆS OGSÅ: MADBANDITTENS REKLAMEPOLITIK.

Du er også velkommen til at følge med på:

Facebook

Instagram

Twitter

Pinterest 

Google+

greyline