EmediateAd
LCHF – Madbanditten

Vil du også gerne tabe de der 3-5 kilo?

22 oktober , 2012 - af Jane - Kategori: Alt det andet, Vægttab - Skriv kommentar

Jeg kender en masse piger. Søde, smukke, kloge og normalvægtige piger. Fælles for dem er også, at de nærmest allesammen gerne vil tabe sig. Bare lige de der 3-5 kilo. Så er jeg tilfreds, hører jeg dem sige. Selv min allermagreste veninde, synes selv, hun lige mangler 3 kilo, før hun kan tillade sig at være helt tilfreds. Jeg kigger på hende og tænker, at hun er skabt som en gudinde og kan ikke se, hvor de 3 kilo skal tages fra, men det ved hun helt sikkert selv. Argumenterne er mange: Mine bukser strammer. Jeg bliver gladere, hvis jeg taber mig. Jeg ville have det bedre med min krop, hvis jeg vejede 5 kilo mindre. Fortsæt selv listen. Du kender dem garanteret godt.

 

Av. Jeg synes, det gør ondt bare at skrive det. Faktisk er det her indlæg en gammel kladde, som jeg begyndte at skrive på for virkelig længe siden, men som jeg aldrig har postet. For jeg synes, det er et svært emne, fordi jeg tror, de fleste kvinder vil føle sig ramt af det. Men så bragte Lise et virkelig uhyggeligt og tankevækkende brev fra en læser, som, jeg synes, var virkelig svært at læse. Især fordi det efter kommentarfeltets aktivitet at dømme var noget, som rigtig mange kunne genkende. Brevet handlede om, hvordan ønsket om at tabe sig ender i en rutschebanetur af kontrol, tab af kontrol og i sidste ende vægtøgning.

 

Slankekure er jo vejen direkte til helvede, det tror jeg er ved at være common knowledge. Men det er ikke så interessant her. Det, som jeg synes er interessant er, hvad der ligger bag det her ønske om “bare lige at tabe 3-5 kilo”. Hvis jeg tabte mig 3 kilo, tror jeg ikke, der er en eneste, der ville bemærke det. Jeg tror ikke engang, jeg selv ville opdage det. Så hvorfor er det så så vigtigt? Hvorfor dømmer kvinder sig selv så hårdt? Jeg tror, at de 3 kilo handler om noget helt andet end vægt.

 

Åh jo, jeg har da også kørt rundt i den med de 3 kilo. Men det er efterhånden længe siden jeg gav slip på den. For mig var det en erkendelse af, at livet simpelthen er for kort til at jage 3 sølle kilo. Min vægt sprang alligevel op igen, hver gang jeg fik presset den ned der, hvor JEG synes, den skulle være. Min krop og jeg var tydeligvis ikke enige om, hvad der var idealvægten. Til sidst lod jeg min krop bestemme. Og kasserede alle de bukser, som jeg ikke kunne passe. Siden har jeg ikke haft problemer med at holde vægten.

 

Den gode Anna Hallén kalder det “trivselskilo”.  Og jeg elsker det udtryk. For mig er det et udtryk for, at man respekterer, at ikke alle har en krop, som er beregnet til at veje 58 kilo som 35-årig. Og at man sagtens kan være okay og indtage sin plads i verden, selvom vægten er højere end det.

 

Jeg ved godt, at min holdning til slankekure og vægttab nogle gange virker lidt afvisende. Det er ikke, fordi jeg er imod vægttab eller ønsket om vægttab, for det er jeg bestemt ikke. Jeg er heller ikke imod alle de gode ting, som følger i kølvandet på et vægttab. Men jeg er imod, at man lader et tal på vægten definere, om man er god nok. Selv synes jeg, det er langt federe at jage lykken end at jage et tal på vægten. Og jeg tror ikke nødvendigvis, at de to findes samme sted. Til gengæld tror jeg, man bliver et lykkeligere menneske, hvis man lærer at behandle sig selv med lidt mere venlighed.

 

Men jeg er mere interesseret i at høre din version. Hvad handler de 3-5 kilo om, og hvad skal der til for at slutte fred med dem?

 

 

 

Tilbage

36 kommentarer


  1. Oct 22, 2012
    8:23 am

    Dorrit

    Hejsa
    Super vigtigt velskrevet indlæg og dejligt at der endelige er nogen der adresserer emnet!


  2. Oct 22, 2012
    8:45 am

    Lisbeth

    3-5 kilo? I min verden, forekommer det nærmest latterligt og gå op i. Jeg beklager, men sådan har jeg det altså og jeg gider ikke være pæn-pige-høflig her til morgen ;)

    Jeg er overvægtig, altså som i reelt overvægtig, og det virker ærlig talt lidt som en hån, når andre mener (om sig selv), at de er skrækkeligt fede, blot på grund af 3-5 kilo mere, end modelunet påkræver!

    Reel overvægt er en trussel mod sundheden, og bør selvsagt tages seriøst, det andet hører sgu ind under nykker!


    • Oct 22, 2012
      10:22 am

      Rikkeprikke

      Jeg ved godt du skriver, at du ikke vil være pæn-pige her til morgen, men så må kan du vel også tage et ikke-pæn-pige svar?
      Jeg bliver enormt provokeret af din kommentar. Ikke fordi jeg lige vejer 3-5 kg. for meget, nok nærmere 3 gange så meget, men det er slet ikke det, det handler om for mig. Der er da ingen med 3-5 kg. problemstillingen der håner svært overvægtige, ved at have deres eget issue. De mennesker har også rigtig store porblemer, omend det er nogle andre end dine. For mig siger du stort set det samme, som hvis jeg sagde til dig at “du er fed og doven, se nu bare at komme i gang!” Det kunne jeg da ikke drømme om, for jeg ved bedre. Og du burde også vide bedre, end at sige, at “de folk” er latterlige og de håner reelt overvægtige.
      Grunden til det her indlæg er skrevet i første omgang, er jo FORDI det ER et reelt problem hos mange mennesker. De føler ikke, de passer ind i formen, som vi åbenbart mener, vi alle skal passe ind i efterhånden. Og så er det måske nemmere, at lægge ansvaret på 3-5 kg. end på alle mulige andre uhåndgribelige årsager, som de ikke kan sætte ord på. Vi er blevet utrolig lidt rummelige som samfund synes jeg, vi skal alle passe ind i den samme form, og gør man ikke det, så skal man dælme have selvværd og selvtillid på max, ellers har man efterhånden slet ikke ret til en plads her i verden. Og er der noget man har ret til, så er det da retten til at have sine helt egne problemer, uden nogle andre skal komme og diktere om de nu er berettiget eller ej. Jeg kan og vil ikke blande mig i, om andres problemer er reelle. Jeg har brugt alt for meget tid på at undskylde og forklare mine egne issues, og det vil jeg ikke mere, jeg vil have lov at have dem i fred, uden at blive dømt på, om andre mener om problemerne er store nok til at være problemer i det hele taget.
      Rigtig god dag herfra :)
      Peace out.


  3. Oct 22, 2012
    8:58 am

    Tanja

    Det eneste tidspunkt hvor jeg sprænger på vægten er hjemme hos mine svigerforældre – og det er kun fordi de har en vægt. Jeg har ikke en badevægt i mit eget hjem. Min strategi er kigget mig i spejlet og føle hvordan min krop har det. Det gør det så meget nemmere, hvis man ikke er fokuseret på tal, men i højere fra følelser (og som benchmark kan man jo mærke om bukserne strammer;) )


  4. Oct 22, 2012
    9:25 am

    Jennifer

    Er helt enig med Lisbeth.
    Som kvinde skal vi bare lære at elske hvordan vi ser ud. Utopia sikkert. Men model branchen (og den mindre glamuøse porno branche) gør det svært for kvinder at være tilfredse med deres kroppe. Selvom kvinder, som for os andre har flotte kroppe er de jo ikke tilfredse. Sådan meget firkantet er det vel ligesom at kvinder der ikke har krøller gerne vil have og vise versa? Tænker også om det ikke handler om kontrol? Ala “hvis jeg tabte de 3-5 kg er jeg bare så meget i super kontrol med mig selv”.


  5. Oct 22, 2012
    9:39 am

    Camilla Kokholm

    Jeg er en af dem som har tabt 30 kg og det var IKKE på en slankekur, det lykkes kun pga livsstilsomlægning. I lang tid efter var jeg så fokuseret på bare at tabe lidt mere og var ikke tilfreds med mit store vægttab. Jeg fandt ud af at det kun handlede om at jeg ville have kontrol over hvilke tal der stod på badevægten. Jeg har efterfælgende lært mig selv at lytte til min krop, men det er svært at slippe tanken om de fermøse kg.


  6. Oct 22, 2012
    10:19 am

    Christine

    Uh! Den ramte mig, den artikel – og jeg sad og tog mig selv i at ville finde modargumenter. Men jeg fandt ingen.
    Det er jo som om, at der hersker en selv-kritik-kultur (skabt af Fa…. eller Jante) som betyder, at hvis kvinder er tilfredse med sig selv, så betyder det samtidigt, at de dermed er bedre end andre kvinder. Og er der noget, der er skidt for de ordinere kvindefællesskaber, så er det kvinder med selvtillid og alfa-hun-tendenser.
    Det er jo som om kvinder hjælper hinanden med at holde hinanden nede? Af hensyn til fællesskabet? Er vi bange for at blive udstødt af de andre, hvis vi faktisk elsker os selv?
    Det er lige præcis her, at din blog er så vidunderlig – dit fokus på krop, liv og mad er fyldt med skønne værdier som livsglæde, accept af – og respekt for egen krop samt modet til at skubbe kvindesynet i en anden retning. (For det er jo hovedsageligt kvinder, der følger din blog, hvilket i sig selv er interessant!)

    Mange tanker om noget så simpelt som fedt under huden!

    Tak tak tak! for en fantastisk blog med kreative opskrifter og respektfulde holdninger til tilværelsen!

    Kh Christine


  7. Oct 22, 2012
    10:24 am

    Jimmi

    Undskyld – men må mænd også gerne læse din blog?

    Der findes også mænd, der gerne vil tabe 3-5 kg.

    Spørgsmålet handler for mig også om selverkendelse. Er der tale om behov for et vægttab på 3-5 kg, eller er der i virkeligheden behov for 10 kg eller måske mere?

    Som barn var jeg for fed. Min mor er fed. Min søster er fed. Da jeg var 18 år begyndte jeg at dyrke motion, sådan for alvor, og jeg ændrede kostvaner. Selvfølgelig tabte jeg mig. Dengang lovede jeg mig selv, at jeg aldrig ville være fed igen.

    Her 18 år senere, ved jeg en hel del mere om kostsammensætning og motion. Jeg lever generelt sundt, men holder ofte ikke vægten. Det er fordi, at jeg har et fedme-gen! Ja – men man bliver ikke tyk af ingenting. Mængden af mad, indtagelse af stivelsesprodukter, kager og chokolade medfører, at jeg 2 gange om året må tabe…3-5 kg.

    Hvad vil du helst: tabe 3-5 kg eller tabe 15-20 kg? Jeg vælger det første, som typisk tager 3 uger på protein og ekstra meget motion.

    Jeg vil godt advare om, at man i alle tilfælde gør livet for kort til at jage de 3-5 kg. Man skal bare huske, at gøre noget ved det. For hvornår bliver de 5 kg. til 15 til 30 til 50?

    Jeg ved godt, at din – i øvrigt inspirerende – blog handler om LCHF. Jeg er også enig i, at det langt hen ad vejen er nøglen til sundhed.

    Mit liv er dog bare for kort til, på fuldtid, at leve uden nogle af de fødevarer, som jeg elsker allermest: Brød, risretter og pasta. Her synes jeg, at du (og andre, der vifter med LCHF flaget), har valgt en livsstil, der ligger langt fra den virkelighed, som langt hovedparten af befolkningen, vil kunne efterleve.

    Hvad er bedst: Slankekur eller undvære stivelse og sukker?

    For mig handler det om at tage et valg, tage ansvar for sit eget liv og ikke projicere skyld på gener, bagere, ulykkelig kærlighed eller dårlige slankekure.

    Dette var på ingen måde tænkt som et surt opstød – blot en anden vinkel.

    Undskyld. Jeg er mand.

    Og jeg skal tage 3 kg.


    • Oct 22, 2012
      10:40 am

      Anita

      Jimmi: Jeg vil erklærer mig helt helt enig med dit udsagn om, at 2-3 kg er bedre end 10-15. Jeg har også mange der, efter jeg har erklæret, at jeg lige skal smide de her par kg. siger, som det første, “Jamen, du er jo ikke tyk.” Nej, jeg er ikke tyk. Jeg er ikke overvægtig. Men hvorfor i alverden skal jeg vente til jeg har 10 kg eller mere jeg skal af med, før det bliver legalt at ville tabe sig. Det er da uomtvisteligt lettere at smide 4 kg end det er at smide 15. Så derfor, ja, lad os tage dem inden det går helt galt!


  8. Oct 22, 2012
    10:33 am

    Anita

    Jeg er en af de famøse 5 kg tøser. Men for mig handler det ikke så meget om vægten, kontrollen eller noget andet. Det handler ganske enkelt om, at jeg bare gerne vil ned på min før børns vægt igen. Og så alligevel. For det er ikke tallene jeg går op i, jeg vil bare gerne strammes op igen, så jeg bruger mere det at måle end det at veje. For hvad vægten siger, tja, det kan jo sådan set ændre sig om du sætter vægten 5 cm til højre eller til venstre, men hvis man træner og får strammet sig op, så kan man se det på cm målene i stedet. Jeg er heller ikke på en decideret kur, men en kostomlægning, hvor jeg tænker over hvad jeg spiser og tænker over om det jeg spiser, er noget jeg her LYST til eller noget jeg har BRUG for. Jeg er IKKE overvægtig, men ganske almindelig, så jeg tør godt sætte mig i den gruppe af “3-5 kg personer”. Dog tror jeg ikke mit liv vil ændre sig væsentligt af, at jeg smider de cm jeg gerne vil, men jeg ved (fra tidligere, hvor jeg har været i god form), at jeg får mere energi, får mere tolerence, får mere tålmodighed, får mere lyst til at lege med mine unger og så sover jeg som regel også bedre. Det er i det store hele det vægttabet / cm tabet handler om for mig. :-) God dag derude.


  9. Oct 22, 2012
    10:42 am

    Sigrid Rosendahl

    Jeg har haft anoreksi. Da jeg kom ud af dens kløer efter en forfærdelig hård kamp tog min krop mere på, end den vægt jeg havde inden anoreksien.
    Det var selvsagt forfærdelig for mig og jeg brugte flere år på at komme ned i vægt. Nu er det endelig gået op for mig, at når jeg har de 3-5 kilo ‘mere’ end jeg selv synes er kønt (jeg er normalvægtig), så har jeg det fantastisk! Jeg sprudler af glæde og energi – og selvom det stadig kan genere mig at jeg ikke er så slank som jeg helst ville, så gør jeg intet ved det, fordi jeg har det bedre end nogensinde – og min vægt forbliver stabil.

    Tak for et meget fantastisk indlæg!


    • Oct 22, 2012
      6:02 pm

      Signe

      Tillykke, hvor er du bare mega sej og fuld af fin selvindsigt. Det var jeg simpelthen bare nødt til at sige til dig :)


    • Oct 22, 2012
      6:25 pm

      Jane

      Fantastisk Sigrid, stort tillykke med det. Hvor gør det mig bare glad at læse!


  10. Oct 22, 2012
    11:14 am

    frk. sveske

    Jeg må nok også indrømme, at jeg tilhører gruppen med 5-kilo (+ lidt mere) kvinderne, da det nemt kan blive flere kilo, hvis jeg ikke er bevidst.
    MEN det er ikke tallet på vægten som skal være det afgørende (læs: det forsøger jeg i hvert fald til stadighed at overbevise mig selv om), jeg vil gerne være fastere og mere trimmet (læs: mindske mavedellen, lændpatter og generel polstring – altså bringe min fedt% ned), men kilo er nu en gang en let tilgængelig måleenhed. Jeg bruger dog også målebåndet.
    Som Rikke, Jimmi og Anita synes jeg ikke man skal klandre flok for deres vægttabsønske, selv om det ikke er i overvægtsklassen. Jeg peger jo heller ikke fingre af overvægtige. De fleste ekstra kilo har en årsag og det er i virkeligheden her fokus er vigtigt – hvad skyldes mine ekstra kilo? Jeg tror på, at fokus her vil skabe øget lykke. For mig ligger der så lidt noget symbolsk i at smide vægten – jeg siger farvel til nogle gamle mønstre og andre faktorer som har påvirket min tendens til overspisning, trøstespisning etc.
    KH
    - frk. sveske


  11. Oct 22, 2012
    12:00 pm

    Charlotte Rasmussen

    Super spændende debat Jane. I bund og grund så er det min overbevisning (og lige nu har jeg den personlig og ikke faglige hat på), at de 3-5 kg eller 30-40 kg handler om, at vi endnu ikke har sluttet fred med os selv og lært at elske og acceptere os selv – præcis som vi er. Vi har alle i større eller mindre grad på et tidspunkt i livet besluttet os for, at må gemme vores “grimme” sider væk, så vi bliver værd at være sammen med og elske. For mit vedkommende har jeg lært mig selv, at det bedste jeg kunne gøre som barn var at “gemme” mig og gøre en masse søde gerninger, så jeg kunne forhindre, at min mor blev sur og ikke talte til mig i flere dage. MEN det er også en sorg, at man ikke er god nok at elske for det menneske, man er – med ALT det – man indeholder. Og så længe man ikke arbejder med den sorg og forløser den, så man bliver i stand til at slutte fred med sig selv, så længe vil man blive ved med at søge efter hurtige virkeligmidler som slankekure, der kan få en til at blive smuk og “værd at elske”.


  12. Oct 22, 2012
    12:04 pm

    Lisbeth

    Jo da, selvfølgelig kan jeg tåle svar på tiltale Rikkeprikke, men det ændre nu ikke en tøddel på min opfattelse ;)


  13. Oct 22, 2012
    12:06 pm

    peter

    Yessir – mænd kan også sagtens have det der “trivselskilo” at kæmpe med .. jeg har gjort de i mange år, lige smide de der 5 kg. og det gjorde jeg sådan set også ret let, men de kom på igen.. af og på af og på … for et års tid siden droppede jeg jeg jegten og min vægt ligger stabilt hvor den skal ..

    cheers… ;)


  14. Oct 22, 2012
    12:31 pm

    Søs

    Uhh det er et interessant emne du tager op – og tungt brev du henviser til. Jeg kan se på kommentarerne allerede, at vi er flere i denne 3-5 kg kategori (så sent som igår argumenterede jeg for min mand, hvordan jeg liiiige skulle af med mavedelle/sidehåndtag før jeg ville købe de der fede læderleggins!!!!). Og der er også flere i kategorien 5+ kan jeg se.
    Jeg blev, som nogle andre, også provokeret af kommentaren om, at jeg ikke er “berettiget” til at kalde mit 3kgs-issue for et problem. For mig at se udspringer vores issues af vores egne personlige historier og bagage. Jeg er med på, at man har andre sundhedsrisici ved de 30kg – men det kan man jo reelt set også have hvis man igennem 10-20 år har haft en elevatorvægt, hvad enten det drejer sig om 5 eller 15kg. Det tror jeg bestemt ikke er sundt for hverken krop og sjæl – og dermed befinder man sig vel stadig i en risikogruppe (fysisk eller psykisk).
    Jeg har flere gange hørt på kommentarer fra omgangskreds, når jeg f.eks. periodevis har undgået sukker eller brød. De kommentarer handler altid om, at jeg da ikke skal tabe mig, og hvis jeg selv synes at jeg er tyk, så må jeg da synes at (afsender af en sådan kommentar) er decideret fed! Dét, der sker i sådan en situation er, at jeg nærmest undskylder overfor vedkommende fordi jeg på ingen måde synes at hun er fed (og mit valg har jo intet med hende og hendes krop at gøre!!) og jeg får mumlet noget med, at det jo også bare er fordi jeg har en sart mave osv osv. Undskyldninger og bortforklaringer i det uendelige – og jeg har nok mest lyst til at sige; lad mig og mit valg være eller støt mig i det mindst bare lidt, for det her handler ikke om dig!
    Min pointe er blot, som jeg indledningsvis sagde, at jeg tror vi alle står i disse krop/vægt issues af vores helt egne og personlige grunde. Dét, som ofte gør tingene værre er, når vi dømmer andre med udgangspunkt i os selv. Når jeg får at vide, at jeg ikke har noget reelt problem med mine 3-5kg – ja så føler jeg mig da helt dum og forkert, for jeg kan jo godt se, at 3kg ekstra på maven er intet i forhold til 30kg. Men jeg står jo heller ikke og siger, at mine problemer er større end andres – og er det i virkeligheden vigtigt? Hvis problemer (og vægt) der er større end andres? For det handler jo netop om, hvorfor de er der – både kilo og problemer. Dét, synes jeg er mere interessant. Jeg tror nemlig, at denne her pegen fingre af hinandens issues, er med til at vi alle går rundt og føler os lidt forkerte og fejlplacerede indimellem. Og så gør vi os lige lidt mere umage med at passe ind (og spiser derfor kagen på arbejdet og desserten til festen)- og overhører os selv og vores krop midt i den proces.
    Jeg tror, at vi istedet skal passe lidt bedre på hinanden – og ikke mindst os selv! Hjælpe hinanden mere med at finde frem til kernen af disse tanker bag vores issues, og inspirere hinanden i processerne. Ja, det er ren peace, love and harmony – men altså alligevel!
    ….og så tror jeg bare, at jeg skal ud og købe de der læderleggins:-)


  15. Oct 22, 2012
    12:32 pm

    Søs

    …..Og undskyld at det blev så lang en kommentar!!!!!


  16. Oct 22, 2012
    1:37 pm

    Jane

    Puh, sikke en masse gode kommentarer, I skriver. Både kvinder og mænd – for mænd er selvfølgelig også velkomne i debatten!

    Gode pointer både om solidaritet og ret til at ville tabe 5 kilo, selvom man ikke er overvægtig i gængs forstand.

    Jeg er ikke imod, at man ønsker at tabe 3-5 kilo. Og jeg er enig i, at det er bedre og nemmere at tabe 5 kilo end 15. Det, jeg adresserer, er egentlig mere det her med, at man hele tiden er 3-5 kilo fra lykken. Måske taber man de 3-5 kilo og så er det det, og ikke noget vi taler om mere. Måske taber man den, og tager dem på igen og er derfor tilbage ved at ville tabe 3-5 kilo. Jeg ved ikke, hvorfor det er så nemt at tage dem på igen, men i nogle tilfælde er det måske, fordi kroppen trives bedre på en højere vægt end den, vi lige havde udset os. Og det synes jeg gerne man må respektere eller i hvert fald øve sig i at finde fred med.

    Jeg kan godt mærke, at jeg skal træde varsomt her….

    Men næste gang du ser din veninde, hustru eller mand synes jeg, du skal give ham/hende en krammer og udbryde. HOLD KÆFT, HVOR SER DU GODT UD!! Fuldstændig uden tanke på om der er 3-5 kilo i den ene eller den anden retning. Og så gå lidt til side og giv dig selv en krammer, imens du hvisker “og du er fandme også god nok” til dig selv!

    Peace out! (den var til dig, Rikkeprikke ;-) )


  17. Oct 22, 2012
    1:56 pm

    Kristine Roel Andersen

    Kære Jane og kære andre kvinder,
    Dejligt rammende indlæg. I mandags var jeg på Vejlefjord Hotel og i de Termiske bade. Sad i saunagus med andre kvinder, bla en på ca. 75. En af hendes kommentarer var, “Næh, hvor er her varmt – det håber jeg vi taber os af…”
    En anden oplevelse havde jeg for et år siden, hvor jeg så et Kontant program i fjernsynet. “Svindlere” solgte slankepiller der (naturligvis) ikke duede. En af dem der havde ringet ind til programmet og klaget over pillerne, da hun ikke havde tabt 10 kg, var en dame på over 80. DÈT gjorde indtryk. Det GØR indtryk på mig, at min mor kalder sig selv for uformlig. Hun er en flot kvinde på 63, med en fantastisk hud og udstråling. Det gør mig faktisk ked af det. For det er hende jeg ser op til og det er kvinder ældre end mig selv, jeg ser op til. Smukke, lækre, dejlige kvinder – der ikke jager noget, men lever det liv de fik i fødselsdagsgave.
    Mit forhold til de 3-5 kg er langsomt men sikkert ved at visne. Forholdet er kærlighedsløst, om jeg så må sige. I stedet er jeg ved at indlede et kærligt forhold til “Det føles rart at være i min krop”… Det har vist sig at have mere potentiale.
    Kærlig hilsen
    Kristine


    • Oct 22, 2012
      2:08 pm

      Jane

      Hvor er det en fin kommentar, Kristine. Jeg bliver helt rørt…


  18. Oct 22, 2012
    2:23 pm

    Rikke

    I en halv menneskealder brillerede jeg med ikke at tage på uanset hvad jeg åd og hvor meget jeg drak. Det var ikke sådan at jeg var tynd, men bare normal/slank, og der lå jeg helt stabilt. Men så holdt jeg med at ryge. Og der røg 5 kilo på. Og så fik jeg to børn og det gav yderligere 5 kg.

    Specielt i forhold til de små børn, har jeg oplevet at jeg reagerer på manglen på søvn ved at spise. For mig er nok søvn nr 1 i forhold til normal vægt og velvære. For velvære er netop hvad det drejer sig om. Min overvægt handler ikke om modeluner eller bukser der strammer, men hvordan jeg føler mig rent fysisk. Hvor nemt det er at trække vejret, hvor meget energi jeg har, hvor godt jeg sover. Og her lyves der ikke. Jeg fungerer bedst, når jeg vejer de der 5-10 kilo mindre. Derfor er min målestok heller ikke en vægt i kilo, men blot hvordan jeg føler det. Jeg lever gerne med 3 kilo ”for meget” hvis jeg ellers har det godt.


  19. Oct 22, 2012
    3:13 pm

    Anja Sand Bjerre

    Hvor er det et godt indlæg du har skrevet dér! Jeg er sikker på alle har prøvet på et tidspunkt at ville tabe 3-5-10 kg.. jeg burde nok selv tabe 7-10 kg. Men som du skriver, kan det bare blive farligt at tænke “hvis bare jeg tabte x antal kilo, vil alle problemer være løst og verden et bedre sted”…for nej, det sker ikke. Jeg har været der mange år – og en masse fejlslagne slankekure senere kan jeg bare se, at det dybest set ikke er vægten men mig selv jeg skal arbejde med. Først og fremmest er det et arbejde med sig selv som person. Og jeg er sikker på, at meget godt følger i kølvandet på at acceptere sig selv som man er og gøre hvad man har lysten til. Jeg har droppet tvangstræning og at veje al mad – det gjorde mig sur, tvær og træt af alt. Nu træner jeg fordi jeg har LYST og har jeg lyst til en pizza en aften, vil jeg også give mig selv lov til det.


  20. Oct 22, 2012
    3:48 pm

    Pernille

    Jeg hører til dem der skal tabe meget mere end 3-5 kg, faktisk nærmere 15. Men som jeg læser det brev du også henviser til Jane, og også dit indlæg her, så synes jeg bekymringen må gå på adfærd, og ikke på vægt.
    Jeg kan ærlig talt ikke genkende den “dem og os” skelnen, som jeg synes f.eks. Lisbeths indlæg ligger op til. Men nogle gange må vi altså også lige gøre os umage og møde verden med et positivt sind. Når f.eks. Søs (og sikkert mange med hende) får at vide, at de da i hvert fald ikke behøver tabe sig, så er det jo sådan set sandt nok (antager jeg). Det behøver de strengt taget ikke, der er ingen sundhedsmæssig tvingende grund, det er ren forfængelighed og den har man lov at have. At man siger “det trænger du da ikke til” betyder jo ikke nødvendigvis “jeg synes du er en overfladisk ko med en spiseforstyrrelse, hvis du taber dig mere”, men hvad er det man skal sige? Hvor ofte bliver den der “jeg trænger til at tabe mig” ikke netop smidt ud for at hive forsikringer om det modsatte i land? Og gud nåde og trøste dén der svarer med “ja for søren, det lyder da som en god ide” i de tilfælde. Eller bare det mere neutrale “godt for dig”. Vi vælger altså selv om vægt skal være et minefelt, og vi vælger det hver eneste gang vi taler om det og tænker om os selv.
    Men tilbage til det som jeg synes er det helt centrale i det her spørgsmål; adfærd. Jeg har vejet 3 kg for meget, og 30. Og det var nøjagtig samme skadelige adfærd der betingede begge dele. 3 kgs Pernille og 30 kgs Pernille, ville altså have langt mere tilfælles, end f.eks. 30 kgs Pernille og en med 30kg+ der havde taget dem på af medicin og nemt kunne smide dem igen. Jeg tror, at hvis vi taler ærligt om hvad yoyo-vægt, slankekure og afsavn gør ved os, så er det ret lige meget, hvad vi vejer, så er der mere tilfælles end der er forskelligt. Som i eksemplet i det brev du henviser til Jane, så er der jo INGEN fornuftige mennesker der ville påstå, at den unge pige ikke havde et problem så længe hun var normalvægtig. Vi er nødt til at adressere problemet på et dybere niveau end bare, hvad vi vejer, og det gør vi altså bedst, hvis vi støtter hinanden, synes jeg.


  21. Oct 22, 2012
    6:31 pm

    Signe

    Jeg er også på “team 3-5 kg”, selvom jeg er normaltvægtig og passer en str. 36-40 (hej pæreform).

    Dit indlæg minder mig om et program jeg hørte på P1 omkring at mange unge i dag lider af en depression. En ekspert mente at det bl.a. skyldes en tendens til at være perfektionistisk og stille enormt høje krav til sig selv. Jeg tror dette også har meget at sige når det kommer til kropsidealet, og jeg tror de 3-5 kg. er et håndgribeligt udtryk for perfektionismen. Ikke sagt at alle der vil tabe sig har en depression. Men det er bare det her med, at jeg tror, at det fysiske krav for mange er et symptom på noget mentalt. Sådan har jeg det i hvert fald selv. Mine krav til mig selv og perfektionisme er over hele linien, og jeg slår hele tiden mig selv oveni hovedet når jeg synes jeg har spist for usundt/læst for lidt til en forelæsning/råbt for meget af min kæreste/lavet en fejl på arbejdet/ikke fået topkarakter til eksamen osv. Jeg tror mange i min generation (jeg er 25) kan genkende denne konstante indre dommer. Og sikkert også mange andre.

    Derudover handler det for mig et eller andet sted om en manglende accept af at være blevet kvinde. I teenageårene kunne jeg æde slik hver dag uden at tage et gram på. Det kan jeg bare ikke mere (og æder heller ikke så meget slik som dengang vil jeg lige pointere!). Og så ligner jeg heller ikke en på 16 mere – jeg har lår, numse og en lille bule på maven. Jeg ville ønske at jeg helt ind i hjertet syntes det var okay.

    Jeg har set et par afsnit af top model, som kører lige nu. Mange af pigerne er 15-16 år! Tænk på det næste gang sammenligner dig selv med en model.


  22. Oct 22, 2012
    8:04 pm

    Mia Sørensen

    Altså, jeg er 40+ (alder). For cirka 20 år siden vejede jeg ikke meget over 50 kg. Trænede 3 til 4 gange om ugen, og var overbevist om, at min lykke var gjort, og at jeg ville være super-smækker-lækkker, HVIS jeg bare lige kom på den anden side af de 50 kg. Det kom jeg så aldrig – no wonder, vægten var vel bare fin til mig. Nu mange år og nogle ekstra kilo senere, bruger jeg det til eksempel for mig selv, hvis jeg bliver grebet af den samme type tanker (dog ikke længere med målet at komme under 50 kilo – gudskelov, at jeg dog ikke kan være SÅ urealistisk). Så må jeg lige have mine tanker en tur tilbage i tiden. Jeg var jo netop IKKE lykkeligere og gladere for mig selv, dengang jeg vejede lige over 50 kilo. Så hvorfor pokker skulle jeg blive det nu? Og når jeg nu måler 168 cm, får jeg da ALDRIG superlange (og slanke)modelben. I min alder er huden ikke længere så fast, og jeg har da appelsinhud og fedtlag under huden. OG HVAD SÅ! Jeg er ikke overvægtig, men i mit lille hoved kan jeg godt nogle gange have en idé om, at jeg liiiige kunne gøre en indsats for at smide lidt……Og når jeg prøver og lykkes med at smide 3 eller 5 kilo. Bliver jeg gladere for min krop? Næh, egentlig ikke, for så er der lige noget andet i vejen. Den lille usikre pige er der stadig inden i.
    Vi bliver jo tit bombarderet af billeder med perfekte, smukke og slanke kvinder, og vores eget selvbillede er jo noget mere “krølllet” og uperfekt. Så det kan sætte en masse kedelige tanker i gang, hvis vi ikke hviler tilstrækkeligt i os selv. Jeg synes Christian Bitz er fantastisk, når han udtaler sig om, at kvinder som ikke spiser er usexede. Lad os så flere af hans slags på banen i den offentlige debat.
    Mvh. Mia


  23. Oct 22, 2012
    8:12 pm

    Katrine

    Jeg vil gerne erklære mig rørende enig med Rikkeprikke. Og takke for et spændende indlæg og debat.
    For mig handler det om at være den bedste udgave af mig selv, og jeg VED at jeg kan veje 5 kilo mindre og se bedre ud. Jeg ved også at det r irriterende og krævende, og at det helt sikkert ville være sundere for både mit selvværd, min krop og min samvittighed at acceptere mig selv. Derudover tror jeg at mennesker har en eller anden mærkelig trang til at stræbe efter noget – og i disse år er det desværre et, for mange, svært opnåeligt skønhedsideal. Jeg ville ønske at idealet var, at man spiser sundt og varieret, og vigtigst af alt: Hviler i sig selv og er i balance.


  24. Oct 22, 2012
    8:46 pm

    caroline

    jeg har tidligere arbejdet som model, da jeg var omkring 15 år gammel – og branchen lever på mange måder op til sit ry. Så snart jeg tog nogle kg. på (det vil sige gik fra at veje 52 til 54 kg; jeg er 176 høj) blev det kommenteret. Den ordrette formulering var, at jeg gerne skulle være lidt mere “pindet”. Problemet var selvfølgelig lårene, der helst skal være konkave og ikke røre hinanden. Selvom jeg hurtig kom ud af den branche og siden har haft helt normale jobs har ønkset om de konkave lår og de tynde arme forfulgt mig lige siden. Ikke mindst fordi, det er det eneste man præsenteres for i diverse magasiner, på reklame-søjler, i film etc. Kombinationen 13/15-årig model + photoshop er simptelhen skabt til at give mindreværdskomplekser, hvordan skulle den kunne andet? Et fra naturen slankt og (ifølge konventionerne) kønt menneske laves ENDNU slankere og ENDNU kønnere uden at du som forbruger kan sætte en finger på hvor og hvordan, det er sket. Jeg er 24 år i dag, lykkelig gravid i fjerde måned og omkring 10 kg. tungere end jeg var som femten årig. For første gang i mit liv er jeg begyndt at stole på og lytte til min krop. (og den vil meget hellere veje 60 end 50 kg. skal jeg hilse og sige). Det har været en kæmpe lettelse ikke at se den som noget der (havde jeg blot viljestyrke nok) kunne være bedre / slankere / smukkere – men som en gave og en højt udviklet, sindssygt kompliceret organisme, der skal bære mig så langt den overhovedet orker.

    For mig handler det meget om at slutte fred. At holde op med at tænke på kroppen som modstander, men som en allieret. Man er som regel sød og god ved sine venner – det er sværere at fylde en krop, man elsker og respekterer med dårlig og for meget mad.

    Desuden hjalp det enormt at smide vægt og målebånd ud og ikke at tvinge mig selv til at dyrke en sport som jeg hadede. Jeg går til yoga tre gange om ugen, fordi det gør mig glad i hovedet. Jeg bryder mig ikke om at løbe, derfor løber jeg ikke.

    Når alt det er sagt er der dage hvor jeg savner de konkave lår og benede skuldre – dage, hvor jeg bliver misundelig på modellernes kind- og kraveben. Men så hjælper det altså at spørge helt ærligt: VAR jeg lykkeligere dengang mine knogler også kunne ses? Og svaret er – overraskende nok – nej.


    • Oct 23, 2012
      12:09 pm

      Jane

      Årh, hvor er det også bare sejt at læse, Caroline. Tak fordi du delte din oplevelse.

      Jeg er jo lidt gammel (ha ha) så jeg er for længst stoppet med at tro, at jeg skal ligne modellerne i bladene. For det er en anden ting. Man bliver mildere med årene. Også i sit syn på sig selv. Set i bakspejlet kunne jeg godt have tænkt mig, at jeg havde holdt mere af mig selv tidligere. Det tror jeg ville have navigeret mig udenom nogle af mine issues.


  25. Oct 22, 2012
    11:20 pm

    MetteP

    Åh ha, sidder og nikker til alle jeres indlæg. Jeg er bestemt en af dem. Ja, faktisk køber jeg nærmest aldrig bukser, for kan jo ikke passe em lige om lidt …. når jeg har tabt mig 3-5 kg. Hmmm. Nu giver jeg det en chance til, og har besluttet mig til, at hvis det ikke lykkes nu (med en generel kostomlægning med lidt mere fokus på det sunde og lidt mindre på det usunde, selvom min “normale” kost ikke er helt hen i vejret), så lykkes det aldrig. Og så må jeg være tilfreds med min vægt. Basta. Synes at forskellen på + 5 kg og + 5 kg er smækker lækker og småfed :D . Altså for mig selv, ikke ;-) . Med min nuværende vægt er min bmi faktisk lige præcis for høj. Ikke at jeg nødvendigvis vil rette mig efter det, men ved, at hvis jeg liiige tabte mig de der kilo (bare 3 ville være skønt!), så ville jeg få det bedre med mig selv – og få købt de bukser.

    Har en kollega, der er en del flere kilo at tabe sig af end jeg. Har da tit tænkt, at det da er et luksusproblem, jeg har. Men heldigvis er det “legalt” blot at ville tabe sig 5 kg. Men kender da godt følelsen, hvis MEGET slanke personer siger “ej, hvor er jeg fed”. Så kan jeg da godt tænkte, at de må se mig som noget af en matrone. Og omvendt tænker jeg også “synd og skam” at de ikke er glade for det, de har.

    Jeg er over 40 år, og har nok aldrig væet rigtig glad for min vægt, men jeg er ved at være der;-). Nu priser jeg mig lykkelig for mine former, men kan da godt ærgre mig over, at jeg ikke satt pris på min krop, da jeg vejede 10-15 kg mindre end nu;-). Kan huske, at en dreng (ja, det er længe siden, så et passende udtryk :D ), sagde, at jeg var slank. Slank? Hvem? Mig? Nok desværre mljøskadet pga. en mor, der ALTID var på kur.

    Og til sidst tak fordi, du tager emnet op. Kan jo tildels slutte mig til det:-).


    • Oct 23, 2012
      12:11 pm

      Jane

      Tak for input, Mette :-) Og nu kender jeg dig jo tilfældigvis i virkeligheden og ved, at du har smukke, kvindelige former, som os med mere firkantet bygning godt kan være misundelig på ;-)


  26. Oct 23, 2012
    10:36 am

    Anna

    Må indrømme at jeg bliver trist og irriteret når det her problem (for det mener jeg det er i vores samfund) omtales som “nykker”. Hvis man læser brevet på Lises blog og de tilknyttede kommentarer kan man da ikke være bekendt at slå det hen med at være nykker. Det er da ikke for sjov at kvinder træner til det gør ondt eller stikker en finger i halsen fordi de væmmes ved sig selv – det mener jeg man må tage meget seriøst. Det er altså ikke et luksus-problem. Hvis de kvinder bare kunne slutte fred med deres krop, og ikke udsætte den for de ting, tror jeg da at de ville gøre det. Man føler sig sgu ikke på toppen af verden når man ligger der på knæ foran toilettet med en finger i halsen skulle jeg hilse og sige. Det er virkelig ikke for at skabe negativ stemning her i tråden, men det gør mig bare ked af det, at det ikke er okay at udtrykke sin frustration over forholdet til sin krop bare fordi man ikke er overvægtig nok til at man må kalde det et problem. For mig at se handler det ikke om hvor MANGE kg det drejer sig om, men derimod hvor MEGET det fylder inde i hovedet på en selv – hvor meget det påvirker ens selvværd, ens livskvalitet og ens dagligdag. Om man vejer 3,10 eller 30 kg for meget er jo irrelevant, hvis en person nærmest føler selvhad, og får løst til at slå spejlbilledet når man ser på det. Som du også nævner Jane er det jo også problematisk, hvis det bliver en jagt uden ende. Bliver man nogensinde tilfreds? Slutter man nogensinde fred med den krop? Det skal jo også nævnes at der er nogle der er reelt kede af deres krop fordi de ikke kan tage på, og dem tror jeg bestemt også føler at de ikke må udtrykke deres frustration fordi vi i samfundet er så fokuserede på vægttab. Jeg synes det her er et problem, vi (i samfundet) må hjælpes ad med at få løst. Jeg tror det er vigtigt at børn og unge lærer om den sunde og naturlige krop, og at forældre prøver at vise et afslappet forhold til kroppen, samt pointerer at alle er forskellige og ser forskellige ud. I dag er det som om at der kun findes tyk og tynd, der snakkes aldrig om at være normalvægtig – det er i hvert fald ikke meget. Det er måske et fint sted at starte – at man stræber efter at være normalvægtig frem for tynd eller slank :)


  27. Oct 24, 2012
    10:37 am

    Jytte Jensen

    For mig er det 2 ting, det drejer sig om:
    1: De 3-5 kg kommer på, når jeg forsøger at lave nemme løsninger og har for travlt.. utroligt som dårlig og forkert kost og søvn og liv i det hele taget gør opmærksom på sig selv. Så på den måde passer det fint med at det handler om kontrol, for når jeg tager mig den tid, der skal til, så fløjter de ekstra kg af helt af sig selv.
    2: Jeg har i langt tid troet at målgruppen var mere interesseret i de der alt glittede, slanke kvindekroppe – ellers giver det jo ikke mening at profilere dem – men efter at have hørt (ordentlig) efter hvad målgruppen sagde kunne jeg konstatere at de er fuldstændig ligeglade – og at det faktisk mere er kvinderne, der lægger mærke til om jeg har taget nye bukser på, tabt mig, taget på, fået nyt hår, eller hvad det nu kan være..
    Og så var det jeg tænkte at de der kg kunne gøre hvad de ville, hvis jeg bare sørgede for at spise noget, der var godt for mig og fik bevæget mig mere og sovet bedre, så løste det sig sikkert af sig selv.
    - og jeg stiger stadig på vægten hver uge, men det er mere fordi jeg synes, det er så flippet at kunne veje “for meget” og have fået en flad mave m LCHF, så det har jeg ikke vænnet mig til endnu :-)


  28. Oct 24, 2012
    4:29 pm

    Sheila Nielsen

    Virkelig rørende og nærgående indlæg, fordi man relaterer helt vildt til meget af det. Debatten bliver man helt opslugt af -OG provokeret. Jeg vil gerne smide to-tre kilo mere, og jeg kan godt forstå at folk der vejer MEGET for meget, føler sig provokeret af dét. For jeg ved godt de tænker: “Så smid da de få kilo!”, måske, men det er faktisk ikke så nemt. Jo “slankere” eller nærmere idealvægten man er, jo sværere er det.
    Jeg nærer stor respekt-(-og misundelse..) for dem der slutter fred med deres krop og deres vægt. Måske er jeg bare ikke nået dertil endnu, fordi alt er gået så stærkt; stoppede med at ryge for 14 mdr. siden, vejede 53 kg, og tog bum, 8 kg på, Nærmest på maven. Jeg går ikke op i mode eller kigger billeder af tynde, nøgne modeller. Jeg kigger på mig og nej, jeg vil ikke ligne en kugle med tynde arme og ben. Men det har ledt mig ud på en livsstils-rejse hvor jeg lærer mig selv, mine madvaner og (ny) lyst til motion at kende. Hvis det var så nemt at tabe sig, om det er 3 eller 30 kilo, var der nok flere der gjorde det.. Og det synes jeg egentlig bare man skal bære over for hinanden for.
    :)


  29. Nov 8, 2012
    10:56 am

    Christina Sander

    Hej Jane og I andre,
    Jeg er journaliststuderende på Danmarks Journalisthøjskole og sidder lige nu og arbejder på en historie omkring ‘De fem kilo’. Altså de der enkelte kilo, som mange – i forvejen normalvægtige – kvinder gerne vil tabe.
    I den forbindelse søger jeg en kvinde mellem 26 og 50 år, som kan genkende sig selv i det billede.
    Du skal ligge inden for normalvægts-området i forhold til BMI (det kan regnes ud her: http://www.bmitest.dk) og så skal du have et mål om at tabe et par kilo eller fem. Det må meget gerne være et ønske du har haft længe – hvor meget du har gjort for at tabe dig er til gengæld lige gyldigt.
    Som udgangspunkt skal du have nogenlunde normalvægtig hele dit liv.
    -Og så skal du selvfølgelig have lyst til at udtale dig til en artikel
    Jeg hører meget gerne fra alle, der kunne være interesserede på cstjerrild@mail.dmjx.dk eller på telefon 20491422.
    Med venlig hilsen
    Christina Sander

Skriv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort eller delt. Krævede felter er markeret med *