Følg mig på TwitterFølg mig på Google+Følg mig på FacebookFølg mig på BloglovinFølg mig på InstagramFølg mig på Linked inFølg mig på RSS

TILMELD DIG NYHEDSBREV

Proteinmorgenmad: Omelet med hytteost og kylling

Share on Facebook0Tweet about this on Twitter1Pin on Pinterest11Share on LinkedIn0Share on Google+0

Efter en tredages flirt med Østeuropa og de dertil hørende mad- og drikkevaner trængte jeg i den grad til at starte dagen med et skud protein. Vi kom hjem sent i går aftes, så indholdet af køleskabet lod noget tilbage at ønske, men heldigvis havde Middagsfred været der i går aftes med et par klimasmarte madposer, og der var derfor  lidt at gøre med alligevel. Så det endte med en omelet med hytteost og kylling.

 

 

 

 

Hytteost har aldrig været min hofret, lad mig bare indrømme det fra start. Jeg forbinder det med en glædesløs fedtfattig livsstil, hvor man sidder der med sin klumpede 0,00001% hytteost tilsmagt et par dråber syntetisk fremstillet sødemiddel. Men jeg tror, det er på tide med en holdningsændring her, for der foregår jo et massivt charmeoffensiv for hytteost i øjeblikket, og der kommer mange spændende nye varianter frem. F.eks. har Arla fornyligt lanceret nogle nye versioner hytteost med hhv. grillet perbefrugt eller en version med løg. Det glædelige er, at fedtprocenten er banket lidt opad ift. 0,0001 dagene, det knap så glædelige er, at de ikke er økologiske. Men men, baby steps, baby steps. Vil man have en økologisk variant, må man stadig vælge naturelversionen og selv smage den til.

 

Den hytteost, jeg brugte, var heller ikke økologisk. Den kom fra Sverige, hvor den slags hedder keso, og den havde en fedtprocent på 4% og indeholdt 12 g protein pr. 100 g.  Min omelet bestod af 2 æg, ca. 100 g hytteost, fire skiver kyllingepålæg, salt, peber og oregano. Stegt i en god klat kokosolie. Selvom jeg ikke er matematisk indrettet, kan jeg godt regne ud, at det giver mig over 30 g. protein i min morgenmaden. Og så er der da vist lagt en god bund.

 

Hytteostens høje indhold af protein og relativt lave indhold af laktose (2 g pr. 100 g) fortæller mig, at jeg bør gøre en indsats for at gøre hytteosten til min nye ven. Min opgave må derfor blive at forene mig med dens klumpede natur, blende den eller vente til nogen lancerer en klumpefri variant. Sidstnævnte, tror jeg, ville være et hit! 

 

Spiser du hytteost? Så hit med dit bedste tip til at få det bedste ud af min nye klumpede ven! :-)

 

Share on Facebook0Tweet about this on Twitter1Pin on Pinterest11Share on LinkedIn0Share on Google+0

Tags: , , ,

Trackback from your site.

Kommentarer (28)

  • Avatar

    Rikke

    |

    Man kan få en lækker version med rødløg i Irma, der kalder de det bare hytteret, og der er det tilmed øko, samt snack p åfarten størrelse :)

    Svar

    • Avatar

      Jane

      |

      Glimrende tip, tak for det Rikke!

      Svar

  • Avatar

    frk. sveske

    |

    Uhm! Hytteost – det er ved at være længe siden, jeg har fået det. Tror den der med grillede peberfrugt skal afprøves snarest – måske i morgenæggene. Din morgenmad ser i hvert fald top-lækker ud.
    Ha’ en dejlig mandag.
    – frk. sveske

    Svar

  • Avatar

    Trine

    |

    Jeg er vild med hytteost.
    Det fungerer jo altid godt med cremet avocado til:-)
    /Trine

    Svar

  • Avatar

    Anita

    |

    Jeg eeeeeeelsker hytteost og spiser det i STORE mængder. Som nævnt er det et hit blandet op med avocado og så lige en omgang rejer iog så er der proteinrig frokost! I Sverige kan man også købe den med tørrede bær og hakkede mandler og således bruge den som sødt mellemmåltid. De der svenskere har generelt mange lækre mejeriprodukter.

    Svar

    • Avatar

      Jane

      |

      Gode tips, tak! Og ja, helt enig. Svenskerne er i den grad begavet med flere og bedre mejeriprodukter end vi er…

      Svar

  • Avatar

    Sheila Nielsen

    |

    Jeg laver selv en agtig hytte- ricottaost. Dels er det billigt, (under uddannelse og bla bla) dels er jeg en køkken-nørd der hygger med det.. Men det er SÅ NEMT! Jeg bruger sødmælk, men du kan sagtens hæve fedt %’en yderligere med piskefløde. 2 liter mælk varmes op til kogepunktet, (skal lige simre let i overfladen) tages af varmen. Begynd stille og roligt at hælde ca. 1 dl frisk citronsaft i eller anden syre(eddike, hvidvinseddike, etc) mens du rører og rører. Tilsæt fortsat citronsaft, til der begynder at danne sig osteklumper og vallen bliver klargul. Hæld i en sigte, skyl og rør med lidt salt. Nemt, lækkert og man véd hvad der er i :-)

    Svar

    • Avatar

      Bente

      |

      Går dette med laktoseredusert melk,eller soyamelk?

      Svar

      • Avatar

        Sheila Nielsen

        |

        -Det kunne jeg godt forestille mig, men det er faktisk sådan du selv kan lave Tofu. Der sker det, at syren får proteinerne til at udfælde sig = man får en fast masse. Du rører bare massen let sammen efter skylning. Vil du have Tofu, presser du ostemassen :-)

        Svar

    • Avatar

      Jane

      |

      Hvor er du god, Sheila! Tak for det tip :-)

      Svar

  • Avatar

    Tina

    |

    Jeg spiser hytteost i min havregrød hver morgen. Det smager fantastisk. Ofte spiser jeg også et bæger hytteost med syltetøj og lidt reven æble, som dessert eller et nemt ml. måltid. Du kan også putte hytteost i alle slags frikadeller og ja jeg kunne blive ved! Det er et MUST HAVE i mit køleskab, at der står hytteost 1.5 % fra Arla!

    Svar

    • Avatar

      Dinah

      |

      Hej Tina
      Dit tip med hytteost i havregrød er blevet min nye favorit- morgenmad – mætter tillige længe :-)

      Svar

  • Avatar

    Heidiann

    |

    Hej..
    Er det muligt man kan få opskriften på denne omelet?;-)..har lige købt din bog men der er den desværre ikke

    Svar

    • Avatar

      Jane

      |

      Jamen opskriften står jo i indlægget her…?

      Svar

  • Avatar

    Camilla Staack

    |

    Hytteost er. Godt, har nu et par gange prøvet det i de proteinrige brunchpandekager….. Det er noget der mætter længe.

    Ellers holder jeg af det rørt med friskklippet purløg, dild, salt og peber på røget ørred/forel, sammen med tomat!

    Svar

  • Avatar

    Sus

    |

    Jeg elsker hytteost!
    Jeg har ofte spist hytteost med agurk i små stykker 0,5×0,5 cm, salt og peber, og avokado og f.eks kogt skinke. Mums! Jeg skal vist ud at handle lidt nu. God søndag!

    Svar

  • Avatar

    Sus

    |

    Nåja, og naturligvis med purløg og dild, som Camilla her ovenover nævner.

    Svar

  • Avatar

    Signe

    |

    Troede havregryn var en no go… Please sig nej … Savner dem ;)

    Svar

    • Avatar

      Jane

      |

      Ingen havregryn, desværre. Du kan prøve en LCHF-grød i stedet. Det kan ikke helt sammenlignes men måske kan du blive glad for den alligevel :-)

      Svar

  • Avatar

    Louise

    |

    Hej Jane. Jeg laver omelet m/hytteost og kylling hver morgen og elsker det men efter at ha læst inde på LCHF forum om for meget protein bliver jeg jo lidt nervøs for om jeg spiser for meget protein hver dag. Prøver at komme mere fedt ind og mindre kød men det skal jo lige læres. Det skal lige siges at jeg er dejlig mæt uden at overspise og har fået godt med energi/overskud. Glæder mig SÅ meget til din nye bog kommer selvom ventetiden er lang

    Svar

    • Avatar

      Jane

      |

      Du skal kun bekymre dig om proteinmængderne, hvis du går efter (optimal) ketose. Ellers synes jeg bare, du skal holde fast i, at du virker til at trives sådan der. Ingen grund til at ændre noget, der fungerer :-)

      Svar

  • Avatar

    Susanne

    |

    Hytteost smager godt blandet med skinketern og purløg, med en lille mule majonaise blandet i.
    Eller med Avocado tern

    Svar

  • Avatar

    Malenae

    |

    Jeg har før brugt hytteost til at lave bl.a. dip/dressing og æggesalat.
    Til dip/dressing har jeg blended hytteost enten med basilikum eller soltørrede tomater og evt. lidt olie. Det smager rigtig godt til at f.eks. at vende sin “pasta” i. Kan også bruges som alm dip eller smørelse til sandwich.
    Æggesalaten er ganske nem, der blander jeg bare hytteosten som den er, med hakkede æg, karry og purløg – voila;o)!

    Svar

  • Avatar

    Susanne Skovbro

    |

    Et lille tip til brug af hytteost

    Svar

  • Avatar

    Pernille

    |

    Arla har en økologisk hytteost med 4,5% fedt, den kaldes Karolines, fås i Føtex. Ligeledes havde Thise engang en i Kvickly, men den er desværre udgået midlertidigt = lang tid, da den er rigtig go’. Den bedste måde jeg kan få hytteost på, er et ordenligt læs i ½ avocado, et godt drys purløg, salt og peber. Super enkelt og hurtigt, kan evt fedes med lidt 38% creme fraiche.

    Svar

  • Avatar

    sus

    |

    En halv melon top med hytteost

    Svar

SKRIV EN KOMMENTAR